Petiție către:
Președintele României, domnul Klaus Iohannisprocetatean@presidency.ro
Premierul României, domnul Ludovic Orbandrp@gov.ro pm@gov.ro
Ministrul Educației și Cercetării, doamna Monica Anisiecabinet@edu.gov.ro; cabinet.sspreuniversitar@edu.gov.ro

Grupul civic “Părinții Cer Schimbare”, Asociația “Outreach” și asociația ”Mame pentru Mame” și-au unit eforturile pentru a vă aduce la cunoștință situația elevilor pentru care participarea la școală în format fizic poate genera riscuri privind integritatea și sănătatea lor fizică și psihică, dar și a familiei imediate, cu care elevul împarte spațiul locativ.

Inițiativa actuală vine cu propunerea de completare a prevederilor cuprinse la art. 7 lit. z din Statutului Elevului, aprobat prin Ordin al Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 4742 din 10.08.2016. Se prevede un sprijin pentru ca aceștia să poate beneficia de educație în absenteism așa cum apare acesta în Statutul Elevului.

Prin acest demers solicităm lărgirea cadrului de aplicare la alte categorii de elevi, considerând și mediul familial al elevului. Cerem includerea în segmentul de elevi care pot beneficia de dreptul la școlarizare la domiciliu, pe lângă cei cu probleme medicale, pe cei cu afecțiuni psihosomatice și psiho-emoționale. În acest cadru pot beneficia de studiu acasă mai multe categorii de elevi în afara celor bolnavi cronic sau internați fără a favoriza absenteismul nejustificat sau părăsirea timpurie a școlii. Aceste extinderi sunt necesare și din perspectiva protejării instituțiilor publice (școli, consilii locale, inspectorate școlare județene, minister) față de litigii privind prejudiciile aduse sănătății psiho-emoționale a elevilor și a familiei imediate.

În condițiile actuale ale pandemiei este important ca elevul să nu fie obligat să aleagă între exercitarea dreptului său la educație și integritatea fizică și emoțională garantată prin Constituția României, Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, Convenția Europeană a Drepturilor Omului, Convenția asupra Drepturilor Copilului.

Mulți elevi care nu sunt bolnavi cronici au în mediul familial imediat, cu care împart spațiul locativ, persoane a căror integritate fizică și emoțională va fi afectată de participarea lor activă la cursuri. Pentru a putea proteja în paralel atât dreptul la educație cât și dreptul la viață și familie al copilului, este nevoie de extensia prevederilor publicate în statutul elevului în care este făcută caracterizarea gradului de risc.

Propunere de completare a prevederilor cuprinse la art. 7 lit. z) din Statutul Elevului, aprobat prin Ordin al Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 4742 din 10.08.2016

Inițiatori:

  • Grupul civic “Părinții Cer Schimbare”, reprezentat de Andreea Ionescu în calitate de membru fondator;
  • Asociația Outreach, reprezentată de Sandra O’Connor în calitate de președinte;
  • Mame pentru Mame, reprezentată de Ana Maita în calitate de președinte.

Textul actual al prevederilor cuprinse la art. 7 lit. z din Statului Elevului aprobat prin Ordin al Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 4742 din 10.08.2016.


Completarea propusă art. 7 lit. z) din Statului Elevului:

“dreptul de școlarizare la domiciliu sau în unități complexe de asistență medicală, de tip spital, în conformitate cu prevederile legale, pentru elevii care sunt nedeplasabili din cauza unei dizabilități, respectiv pentru elevii care suferă de boli cronice sau care au afecțiuni pentru care sunt spitalizați pe o perioadă mai mare de 4 săptămâni”

cu “dreptul de școlarizare la domiciliu sau în unități complexe de asistență medicală, de tip spital, după caz, în conformitate cu prevederile legale, pentru elevii care sunt nedeplasabili din cauza unei dizabilități, pentru elevii care suferă de boli cronice sau care au afecțiuni pentru care sunt spitalizați pe o perioadă mai mare de 4 săptămâni, pentru elevii care suferă de boli cronice, tulburări psihosomatice sau care au alte afecțiuni care le pun viața și integritatea corporală în pericol pe toată durata stării de risc declarate ca urmare a existenței unui risc epidemiologic, respectiv pentru elevii care locuiesc în spații sau gospodării comune cu membri de familie, aparținători sau tutori care suferă de afecțiuni sau dizabilități considerate ca fiind factori de risc care le pun viața și integralitatea corporală în pericol, pe toata durata stării de risc declarate ca urmare a existenței unui risc epidemiologic”.

Justificare: Având în vedere actualul context epidemiologic al Pandemiei Covid-19 considerăm a fi necesare:

  • extinderea condițiilor de exceptare și la categoria elevilor care suferă de dizabilități sau boli cronice considerate a crește riscul de deces sau vătămare a integrității corporale, într-un context epidemic ca și cel actual;
  • extinderea condițiilor de exceptare și la categoria elevilor care suferă de tulburări emoționale severe determinate de existența unui risc pandemic și care sunt de natura a traumatiza elevul în cauză și/sau să afecteze eficiența actului didactic prestat în sala de clasă;
  • extinderea condițiilor de exceptare de la situația particulară a elevului care locuiește în spații sau gospodarii comune cu persoane, familia imediată sau tutore legal, care suferă de afecțiuni care cresc riscul de deces sau vătămare corporală într-un context epidemic.

Argumentul epidemiologic și psihiatric:

Elevul, prin potențială transmitere a virusului în mediul familial, poate să afecteze integritatea fizică a unui membru al familiei sau tutore legal, ori sa determine decesul acestuia.

Argumentare pentru extinderea criteriilor la două categorii de protejare a integrității conform constituției și a drepturilor copilului în ambele aspecte: fizică și emoțională.

Este necesar în contextul actual ca aceste criterii sa nu acopere doar o extindere cantitativă de patologie medicală a grupei de risc ci și o extindere calitativă a afecțiunilor psiho-emoționale sau psihosomatice diagnosticate deoarece și acestea afectează calitatea vieții beneficiarului, afectând capacitatea sa de a participa la actul educațional.

Aceste aspecte includ:

a) o extindere cantitativă a segmentului de risc pentru elevii și aparținătorii acestora care suferă de boli cronice sau afecțiuni acute care îi includ în segmentul de risc;

b) includerea tulburărilor de tip psiho-emoționale și psihosomatice ale elevilor și aparținătorilor în aceste criterii.

Cazuistică pentru justificarea necesității modificării segmentului de risc în condițiile date:

  • Un frate este imunocompromis, separarea oricăruia dintre cei doi copii din mediul familial ar fi un eveniment traumatic, expunerea celui sănătos pune în pericol viața celui bolnav;
  • Copil cu anxietate generalizată are somatizări, stări de vomă, dureri de stomac, are atacuri de panică în momentul în care i se spune că trebuie să meargă la școală în contextul actual;
  • Mamă cu depresie cronică, familie monoparentală. Are atacuri de panică și insomnii care îi afectează gradul de funcționare deoarece nu poate coordona și controla întoarcerea copilului în colectiv;
  • Familia locuiește cu bunici sau membrii ai familiei care sunt în categorie de risc (diabetici, obezitate, probleme cardiace, vârstă înaintată);
  • Mama are o boală cronică, copilul o expune la un potențial deces;
  • Tatăl are astm bronșic cronic, copilul poate expune părintele la întoarcerea în colectiv.

Declarații anonime:

“La noi n familie: eu am diabet și boală autoimună, fetița cea mică suferă de boală autoimună și una dintre gemene suferă de paralizie cerebrală, așadar este afectată neurologic. Eu sunt cadru didactic. Sincer, mi-e teamă.”

“Eu am risc mare, fiica mea are doar 8 ani și nu prea știe, dar nu mă pot gândi decât că o las fără mamă. Oamenii nu cred că nu mi-e frică pentru mine, ci pentru ideea aceasta. Mai sunt și unic întreținător al familiei.”

“Am o fetiță cu AVC (accident vascular cerebral) și epilepsie consecutivă AVC-ului, dacă sora sa aduce Covidul e risc maxim de deces pentru cea mică. ..”“

la mine există transplant, deci zero imunitate.. ce fac acum? Soțul să stea acasă și copilul închis în casa? Devenim paranoici”

“Eu am diabet și stăm cu bunica mea. Și a mea tot clasa a IX-a.”

Susținători:

  • Coaliția pentru Educație
  • Alianța Pacienților Cronici din România
  • Asociația Psihologilor Profesioniști din România
  • Asociația “Ține de noi”
  • Asociația Elevilor Constanța (AEC), reprezentată de Andreea-Sabina Spătariu
  • Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), reprezentată de Nicolae-Alexandru Rădulescu
  • Asociația Elevilor din Maramureș (AEM), reprezentată de Paula-Livia Buda
  • Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), reprezentată de Rahela-Maria Macovei
  • Federația Părinților și Aparținătorilor Legali, reprezentată de Corina Atanasiu
  • Fundația AMA education, reprezentată de Alina Oprea
  • Asociația Părinți și Copii Fericiți, reprezentată de dr. Alexandra Lațcu
  • Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer
  • Asociația Națională pentru Protecția Pacienților, reprezentată de Vasile Barbu
  • Asociația Câștigă Viața
  • Asociația Bolnavilor de Cancer și Hepatită, Giurgiu
  • Asociația Bolnavilor de Cancer din România
  • Adventure life, reprezentată de Simona Ciff
  • Sindicatul Asistenței Sociale și Protecției Copilului Constanța
  • Asociația culturală pentru teatru și origami din România
  • Hands Across România (HAR)
  • Centrul pentru resurse civice
  • Fundația pentru Dezvoltarea Serviciilor Sociale

6000 de semnături ale cetățenilor la Petiția online.

Sharing is caring!