Scrisoare deschisă către Ministerul Educaţiei şi Cercetării                         

Stimata doamnă ministru,

Grupul civic Părinţii Cer Schimbare, cea mai mare comunitate online de părinţi din România, care reuneşte peste 17.000 de membri activi, vă supunem atenţiei următoarele aspecte, pe care le-am centralizat din numeroasele mesaje transmise nouă de către părinţi. 

1. De la începutul crizei generate de pandemia Covid-19, am putut constată că şcoala online nu este, de fapt, online. În unele şcoli se desfăşoară actul didactic online. În alte școli se trimit lecţii şi teme pe WhatsApp, iar în unele situaţii le revine părinţilor sarcina de a imprimă fişe de lucru. Volumul temelor este uneori uriaş, deşi unii dintre copii petrec deja ore bune în faţa ecranului, pentru a urmări cursurile online. Alți copii nu primesc teme deloc. 

2. La aproape o lună de la începutul şcolii acasă, constatăm că încă există un haos general în actul educaţional. Unele şcoli fac recapitularea materiei existente, altele merg mai departe cu materia, punând copiii să conspecteze lecţiile; unii profesori pun absenţe de la lecţiile online, alţii nu pun; unii pun note sau ameninţă cu sancţionarea prin note mici, alţii nu pun note ş.a.m.d.

3. Există foarte multe gospodării care nu îşi permit o tabletă, un telefon sau un laptop dedicat pentru fiecare copil, la fel cum există familii care nu îşi permit deloc luxul de a avea un dispozitiv cu acces la internet. Situaţia este valabilă şi pentru copii, şi pentru profesori.

4. Unii profesori sunt reticenţi sau chiar temători la ideea de a preda online, în primul rând din cauza lipsei de instruire în acest sens. ISJ-urile au transmis diverse circulare, fiecare după cum a ştiut sau a înţeles sa se adapteze acestei situaţii neprevăzute.

5. Conform unui studiu Eurostat din 2019, România se află pe ultimul loc din Europa la competenţele digitale ale populaţiei: 43% dintre români au competenţe digitale scăzute şi doar 10% au competenţe crescute. La testele Pisa din 2018, România a fost printre puţinele ţari din Europa care a susţinut testul cu pixul pe hârtie.

6. Programele şcolare sunt extrem de stufoase. Din analiza făcută de grupul civic Părinţii Cer Schimbare, o lecţie nouă are alocată, în medie, doar 1,6-1,8 ore, ceea ce este insuficient pentru aprofundarea acesteia.

7. Ar trebui ţinut cont şi de faptul că, în septembrie 2020, ar trebui sa intre în vigoare legea prin care se impune reducerea numărului de ore în învăţământul gimnazial.

În consecinţă, vă rugăm să luaţi act de motivele de mai sus şi vă solicităm următoarele:

1. Transmiterea unor reglementări clare şi unitare după care să se desfăşoare şcoala din această perioadă – reglementări care să fie cunoscute şi respectate de către toţi actorii implicaţi în actul educaţional.

2. Stabilirea unui plan de reducere a decalajului de învăţare dintre copiii din mediile defavorizate şi cei care îşi permit condiţiile materiale pentru a învăţa online.

3. Asigurararea cât mai rapidă a infrastructurii necesare desfăşurării actului educaţional la distanţă, în toate mediile sociale.

4. Elaborarea unor propuneri pentru închiderea anului şcolar.

5. Publicarea programei din care vor fi susţinute examenele din anii terminali – clasele a VIII-a şi a XII-a.

În încheiere, considerăm că este necesara o comunicare mai susţinută şi mai concretă în spaţiul public, din partea ministerului. Atât elevii, cât şi părinţii şi cadrele didactice au nevoie în această perioadă de un sprijin, fie el şi moral, la nivel de discurs, de informaţii certe şi de siguranţa că acest minister lucrează aplicat pentru a depăşi toate neajunsurile create de criza actuală.

Vă asigurăm şi noi că vă suntem alături în acest demers şi că vă rămânem la dispoziţie pentru orice alte detalii, analize şi opinii. Interesul nostru, al tuturor, trebuie să fie şi să rămână copilul, cu nevoile sale educaţionale.

Cu respect,

Grupul civic Părinţii Cer Schimbare

02.04.2020

Sharing is smart living!