În spațiul public, în această perioadă, avem două discursuri antagonice despre școala online, unul al autorităților, iar celălalt al beneficiarilor acestei soluții de continuitate a educației în vremea pandemiei. Astfel că, grupul civic “Părinții cer schimbare”, împreună cu părinți ai elevilor din colegiul Național “George Coșbuc“, au inițiat o analiza pentru aflarea gradului de satisfacție al părinților care au copii la școală referitor atât la cursurile online, cât și la activitățile desfășurate în această perioade.

Sondajul a fost efectuat online, în perioada 21-25 mai și au răspuns 1048 de persoane.

(1, 2, 3) La chestionar au răspuns părinți ai căror copii frecventează școala primară (39%), 42% -gimnaziul și 12%  liceul. 93% dintre copiii părinților care au răspuns sondajului sunt înscriși în învățământul de stat.

Repondenții locuiesc în proporție covârșitoare în mediul urban, 93%, ceea ce face ca sondajul să fie semnificativ doar pentru acest segment de populație. Astfel, putem concluziona că marea parte a informației ce a avut ca suport mediul online nu a fost accesibilă în mediul rural, iar decalajul dintre cele două medii s-a adâncit și mai mult în această perioadă.

Între 4% și 7% au afirmat ca nu fac deloc școala online. 

Concluzii 

  • 22% dintre profesorii din mediul urban nu au interacționat în niciun mod cu elevii.
  • 76% dintre elevii care au participat la cursuri online au facut-o de 3-5 ori pe saptamana
  •  44% dintre elevii care au participat la cursuri online au petrecut intre 3-6 ore in fata ecranelor zilnic pentru orele online, iar 51% au petrecut 2 ore sau mai putin
  • Pentru 28% dintre elevi orele online sunt “foarte solicitante”
  • Durata recomandata a orelor de curs a fost respectata doar in proportie de 62%, pe cand in 31% dintre cazuri orele online depaseau aceasta durata
  • 77% dintre profesori nu au respectat orarul dinainte de suspendarea scolii decat in proportie de 50% sau mai putin
  • 75% dintre elevi au participat la toate cursurile organizate online
  •  Motivele pentru care elevii nu au putut participa la unele cursuri sunt diverse:
    • – 14% din cauza lipsei de comunicare a profesorilor
    • – 14% din cauza lipsurilor tehnice (internet sau dispozitiv)
    • – 9% din lipsa de interes
  • Pentru 24% dintre elevi volumul de teme primite a fost ”foarte mare”. Pentru 47%dintre elevi acesta a fost “potrivit”
  • 73% dintre elevi au putut respecta intotdeauna termenele de predare ale temelor
  • 56% dintre elevi au avut nevoie de ajutorul parintilor pentru a rezolva temele primite in urma orelor online
  •  36% dintre parinti considera ca atitudinea profesorilor la cursurile online a fost diferita fata de cea de la clasa. 33% considera ca a fost aceeasi
  • Interactiunea cu invatatorii/dirigintii a fost “Potrivita sau foarte buna” pentru 60% dintre parinti. Pentru 40% dintre parinti interactiunea a fost “Foarte scazuta” sau a lipsit in totalitate
  • Doar 63% dintre invatatori/diriginti au informat parintii in legatura cu modificarile survenite in aceasta perioada (communicate de la Minister, adrese, chestionare)
  • 67% dintre parinti sustin ca “Unii profesori au facut eforturi, altii nu” pentru imbunatatirea abilitatii lor de a comunica cu elevii in mediul online

Acest sondaj a vizat perioada în care educația online a devenit obligatorie, după vacanța de primăvară. Perioada în care a rămas la latitudinea școlilor organizarea de învățământ online a evidențiat o mare lipsă de implicare în relaționarea cu elevii. Din păcate, acesta este un semnal care subliniază încă o dată că nu există responsabilitate la nivel de individ cu rol în educație. Doar exercitarea deciziei de sus în jos, impunerea și condiționarea acestei activități a determinat rezultatele de mai sus.

De asemenea, este necesară și trasarea unui obiectiv plauzibil în ceea ce privește învățământul de stat, în special în ceea ce privește capacitatea acestuia de a oferi calitate fără implicarea financiară a părintilor prin accesarea de meditații, cuantumul acestora lunar depășind taxele educației în sistem privat. Este o viitoare analiză pe care vrem să o abordăm și cu ajutorul căreia să facem lumină asupra ”școlilor bune”, atât de vânate de părinți, mai ales în mediul urban (să nu uităm nici migrația copiilor din mediul rural în urban, migrație care același argument).

Școala online poate deveni o opțiune viabilă în situații similare celei recent traversate, dar poate deveni o soluție pentru cei care nu beneficiază de suport educațional de calitate, dar numai atunci când vor fi îndeplinite următoarele criterii:

  • Revizuirea programei școlare și a manualelor
  • Reducerea numărului de elevi într-o clasă
  • Standardizarea notării (unitară)
  • Revizuirea modalității de predare
  • Redimensionarea timpilor de predare și aprofundare
  • Dotarea elevilor cu instrumente adecvate (laptop/tabletă) și conexiune internet.

1. Copilul dvs. este înscris în sistemul școlar la 

  • 6.57 % – Grădiniță
  • 39.33 % – Școala primară
  • 42.03 % – Gimnaziu
  • 12.06 % – Liceu

2. Copilul dvs. este înscris în sistemul școlar

  • 92.65 % – De stat
  • 6.3 % – Privat
  • 1.05 % – Mixt (si la stat si la privat)

3. Copilul dvs. merge la școală în mediul

  • 93.03 % – Urban
  • 6.97 % – Rural

4. Cum s-au desfășurat orele online? (alegere multiplă)

  • 43.77 % – În general, au interacționat online video (Zoom, Meet, Adservio, 24Edu, etc)
  • 32.52 % – În general, s-au transmis doar lecții de conspectat, de învățat, de transcris (pe Whatsapp, pe Google Classroom, etc.)
  • 22.62 % – Unii dintre profesori nu au comunicat deloc cu elevii
  • 1.09 % – Nu este cazul, nu face ore online

Legat de modul în care s-au desfășurat orele online 44% dintre elevi și profesori au interacționat online video, folosind aplicații precum Zoom, Meet, Adservio, 24Edu; 33% afirmă că doar li s-au transmis lecții de conspectat, de învățat, de transcris, folosindu-se aplicații ca Whatsapp, pe Google Classroom, acestea două având un scor echilibrat.

22% dintre profesorii nu au interacționat în niciun mod cu elevii. Acest rezultat este unul foarte scăzut dacă ne gândim în cifre absolute.

Din analiza acestor răspunsuri rezultă faptul că procentul celor care interacționează în mod direct cu elevii este relativ scăzut (doar 44%). 

5. Ce folosește copilul dvs. pentru școala online? 

  • 44.85 % – Computer/laptop personal
  • 25.76 % – Telefon/tableta personala 
  • 14.6 % – Telefon/calculator al unui membru al familiei
  • 14.03 % – Folosește în comun telefonul/calculatorul cu alți membri ai familiei
  • 0.76 % – Nu are telefon/tabletă/calculator

În ceea ce privește dispozitivele folosite de elevi, 45% au afirmat ca folosesc computerul sau laptopul personal, 26% folosesc telefonul sau tableta personală, 15% folosesc telefonul sau calculatorul unui membru al familiei, iar 14% folosesc în comun dispozitivele cu alți membri ai familiei. Doar 0.76% au afirmat ca nu au nici un fel de dispozitiv.

6. Cu ce frecvența a avut cursuri online?

  • 53.44 % – În fiecare zi
  • 23.38 % – De 3-4 ori pe săptămână
  • 18.89 % – De 1-2 ori pe săptămână
  • 4.29 % – Nu este cazul, nu face ore online

(6) În ceea ce privește frecvența cu care s-au desfășurat cursurile online 53% din părinți au afirmat că acestea s-au desfășurat în fiecare zi, 23% au spus că s-au desfășurat 3-4 ori pe săptămână, 19% au avut cursuri doar o dată, de două ori pe săptămână.

7. Câte ore petrece copilul dvs. în față ecranelor pe zi pentru a participa la cursurile online?

  • 13.17 % – Sub o oră
  • 37.5 % – 1-2 ore
  • 32.35 % – 3-4 ore
  • 12.02 % – 5-6 ore
  • 4.96 % – Nu este cazul, nu face ore online

(7) Legat de numărul de ore petrecut de copil în fața ecranelor pe zi doar pentru a participa la cursurile online, scorul este echilibrat: 13% afirmă că elevii au stat sub o oră, 38 % spun că au petrecut 1-2 ore, 32% au stat între 3 și 4 ore, iar 12 % au stat între 5 și 6 ore.

8. Cât de solicitant i se pare copilului dvs. școala online?

  • 45.71 % – Potrivit
  • 27.67 % – Foarte solicitant
  • 22.71 % – Deloc solicitant
  • 3.91 % – Nu este cazul, nu face ore online

Scorul în ceea ce privește întrebarea cât de solicitant i s-a părut copilului în această perioadă școală online este unul echilibrat: 46% au afirmat că școala online a fost „potrivit” de solicitantă, 23% dintre elevi spun că nu a fost deloc solicitantă, iar 28% au afirmat că școala a fost foarte solicitantă.

Acestea rezultate indică faptul că, în general, școala online nu a fost solicitantă pentru elevi, însă au avut nevoie de ajutorul părinților la teme.

9. S-a respectat durata orei de curs recomandate, de 30 min. la nivelul primar, respectiv 40 min. la nivelul gimnazial?

  • 61.55 % – Da
  • 31.11 % – Nu
  • 7.35 % – Nu este cazul, nu face ore online

Ministerul Educației a recomandat că durata orei de curs să fie de 30 min. la nivelul primar, respectiv 40 min. la nivelul gimnazial. 62% din părinți afirmă că s-a respectat această recomandare, 31% spun că această recomandare nu a fost respectată.

10. În această perioadă, s-a respectat orarul de dinainte de suspendarea școlii?

  • 46.66 % – Nu, nicio legătură cu orarul
  • 30.25 % – Da, în proporție de 50%
  • 23.09 % – Da, în proporție de 100%

În ceea ce privește orarul, 47% din repondenți afirmă că nu s-a respectat sub nicio formă orarul de dinainte de suspendarea școlii, 30% afirmă că s-a respectat în proporție de 50 și doar 23% din ei afirmă că s-a respectat orarul în proporție de 100%.

Acestea indică faptul că, în general (77%), orarul școlar nu a fost respectat.   

11. Frecvența participării copilului dvs. la cursuri:

  • 75.1 % – Copilul meu a participat la toate cursurile
  • 18.61 % – Copilul meu a participat la unele cursuri
  • 6.3 % – Nu este cazul, nu face ore online

12. Dacă au fost cursuri la care nu a participat, care au fost motivele?

  • 13.65 % – Lipsă de comunicare
  • 12.02 % – Lipsă conexiune internet
  • 9.06 % – Lipsă de interes 
  • 2.39 % – Lipsă dispozitiv (laptop, tabletă, telefon)
  • 62.88 % – Nu a fost cazul, a participat la cursuri

În ceea ce privește motivele pentru care unii elevi nu au participat la cursuri, 14% spun că a fost din cauza lipsei de comunicare, 12% din cauza conexiunii la internet, 9% din cauza lipsei de interes și doar 2% din cauza lipsei unui dispozitiv (laptop, tabletă, telefon).

13. Care a fost volumul de teme primite în această perioadă?

  • 47.14 % – Potrivit
  • 23.57 % – Foarte mare
  • 16.7 % – Unii profesori au dat un volum de teme rezonabil/deloc, alții foarte mare
  • 11.64 % – Foarte mic
  • 0.95 % – Nu este cazul, nu face ore online

14. Copilul dvs. a respectat termenele de predare pentru teme/proiecte? 

  • 73.03 % – Da
  • 22.59 % – Câteodată
  • 4.28 % – Nu
  • 0.1 % – Niciodată

15. Copilul dvs. v-a cerut ajutorul pentru a rezolva teme date în urma orelor desfășurate online?

  • 55.73 % – Da
  • 21.76 % – Nu
  • 20.32 % – Câteodată
  • 2.19 % – Nu este cazul, nu face ore online

În ceea ce privește ajutorul pentru rezolvarea temelor date în urmă orelor desfășurate online 56% din elevi au cerut ajutorul părinților, 20% au solicitat doar câteodată ajutor, iar 22% nu au avut nevoie de ajutor.

Din analiza acestor răspunsuri rezultă faptul că, în general, elevii nu se descurcă singuri în a efectua temele în urma predării online, deși cantitatea a fost considerată potrivită, ceea ce ne conduce la concluzia că predatul online nu a fost eficient. Nu știm procentul celor care au nevoie de ajutor la teme în perioada școlii clasice, întrucât nu există nicio analiză de acest fel.

16. A fost sau nu diferită atitudinea profesorilor online față de cea de la clasă?

  • 35.69 % – Da
  • 33.3 % – Nu
  • 26.62 % – Nu știu
  • 4.39 % – Nu este cazul, nu face ore online

17. Cum considerați interacțiunea dintre învățătoare/diriginte și elevi, în această perioadă?

  • 31.97 % – Potrivită
  • 29.29 % – Scăzută
  • 28.24 % – Foarte bună
  • 10.5 % – A lipsit

18. Învățătoarea/dirigintele v-a informat în legătură cu toate modificările survenite în această perioadă (comunicate de la minister, adrese, chestionare)?

  • 63.45 % – Da
  • 36.55 % – Nu

19. Școala a fost suspendată pe 11 martie. De atunci, ați observat îmbunătățiri ale abilităților cadrelor didactice în a comunica cu elevii prin intermediul internetului?

  • 67.18 % – Unii profesori au făcut eforturi, alții nu
  • 27.39 % – Da, toți profesorii au făcut eforturi
  • 5.44 % – Niciun profesor nu a predat online

În ceea ce privește îmbunătățiri ale abilităților cadrelor didactice în a comunica cu elevii prin intermediul internetului 67% afirmă că unii profesori au făcut eforturi, alții nu, în timp de 27% afirmă că toți profesorii au făcut eforturi. 5% dintre respondenți afirmă că niciun profesor nu a predat online.

Rezultatul poate fi viciat în absența unei întrebării neutre de tipul ”nu a fost nicio evoluție”.


Ce spun parintii in legatura cu respectarea orarului scolar din aceasta perioada:

  • Nu se respectă orarul. Nu există predictibilitate!
  • Orar aflat pe whatsapp cu 15 minute înainte de începerea orelor.
  • Nu se respectă programul stabilit de minister. Au fost zile când a făcut 5 ore cursuri fără pauză. La sfârșitul zilei copilul este obosit și stresat.

In aceasta perioada unii copii au scapat de bullying-ul din scoli si isi doresc ca scoala sa se desfasoare in continuarea online:

  • Pentru categoria de copii timizi, nesiguri și pe care gălăgia din școală, dar și volumul mare de materie la predat îi descurajează, școala online a fost o rampă de afirmare, de autoeducație.
  • Un singur lucru bun, totuși: prin lipsa interacțiunii fizice, directe cu unii copii, nu mai sunt fenomene de bullying (dacă mă pot bucura pentru așa ceva….)
  • Pentru noi este mult mai potrivită școală online. Am scăpat de bullying, haosul din școală, stat 6 ore pe zi nemișcat în banca, lecții plictisitoare.
  • Copilul meu isi dorește să învețe în continuare doar online.
  • Sunt pentru o școală mixtă: online și clasică.

În ce mod au resimțit părinții și copiii toată această perioada de carantină și de predare online:

  • Atitudinea copilului este mult mai relaxată acasă. Nu mai resimte presiunea școlii, a profesorului care țipă și se enervează și da teste ad-hoc pentru că este gălăgie în clasa.
  • Copilul meu de clasa a III are nevoie permanent de un părinte alături pentru a putea înțelege și a rezolva temele. Asta nu e școală online, părerea mea, e o sarcina în plus pentru părinți.
  • Perioada această a oferit copilului mai mult timp de învățare și exercițiu.
  • Nefiind presiunea mare a timpului, teamă de teste, copilul a făcut temele mai relaxat. A fost o gură de aer de care avea nevoie pentru sănătatea lui. Orele multe petrecute inutil la școală și programa super încărcată îl îmbolnăvisera. 
  • Copilului i-a rămas mai mult timp de joacă de când cu școala online, parcurgând și conținuturile de bază.

Cum au perceput părinții activitatea desfășurată de profesori

  • Îmi doresc că unii profesorii să fie plăcuți, veseli și interesați de dorințele și interesele copiilor dar totodată să-și dea interesul de a face lecții interesante și interactive. 
  • Îmi doresc că unii profesorii să fie plăcuți, veseli și interesați de dorințele și interesele copiilor dar totodată să-și dea interesul de a face lecții interesante și interactive. 
  • Necoordonare masivă între profesorii de la clasa.
  • La una dintre sesiunile video organizate de învățătoare am avut senzația că învățământul românesc își da ultima suflare în casă noastră. O învățătoare irascibilă, enervată că elevii ei de clasa I nu mai sunt atenți la lecția ei de la ora 8 seara. O experiență oribilă atât pentru copii, cât și pentru părinți.
  • Dacă ai conștiință, dacă pui suflet, îți pasă cu adevărat, te poți adapta. Am fost plăcut impresionată de atitudinea profesorilor mai tineri, au căutat soluții mai rapide și mai simple pentru copii. Elevii au recuperat cred în proporție de 70% din materie.
  • Am răspuns chestionarului în calitate de părinte al unui elev de clasă a XII-a. De meserie sunt învățătoare, predau la o școală din oraș. Rămân dezamăgita de lipsa dorinței de a crește profesional a multor profesori din liceu. Da, pot spune că unii au primit salariul și au muncit dublu decât înainte, alții au primit tot salariul, dar nu au făcut nimic pentru asta.
  • Am observat o îmbunătățire a modului de utilizare a platformei de către cadrul didactic. Totuși, consider că niște cursuri de formare i-ar ajuta.
  • În acest moment am ajuns să cunoaștem o parte din profesorii clasei. Impresia este neplăcută.
  • Învățătoarea nu știa să utilizeze PC-ul și, cu toate acestea, la inițiativa mea că părinte, a fost de acord să învețe totul de la 0 (cu sprijinul meu). A început interacțiunea pe Zoom cu copiii la o săptămâna după întreruperea școlii. Acum folosește și Google Classroom și a parcurs întreaga materie cu copiii. Deci, unde se vrea, se poate!
  • Unii profesori dictau și nu aveau noțiunea respectării limitei de timp astfel încât s-au petrecut întâmplări amuzante în care au rămas dictând sau vorbind singuri, căci Zoom se închidea automat la expirarea timpului.

Ce spun părinții în legătură cu programa școlară și cu modul de predare

  • Revizuirea manualelor cât mai urgent!
  • Predarea online are altă dinamică și alt stil. Programele, așa cum sunt ele acum, sunt imposibil de parcurs prin predarea online. Oricum, erau prea stufoase si mulți dintre profesori spuneau că ar avea nevoie cam de 20% ore în plus pentru a o putea parcurge cum trebuie.
  • Mă așteptăm că programa să fie modificată, micșorată, în așa fel încât să se adapteze la timpul petrecut de copii cu profesorii.
  • Am constatat că se poate trăi și cu mai puține ore pe săptămâna. Este absolut obligatorie aerisirea programei și a manualelor. 
  • Ucidem personalitatea copiilor, îi transformăm într-o masă amorfă, îi înecăm în informații inutile, în termeni pretențioși pe care nu-i înțeleg și nu le folosesc la nimic. Nu dezvoltăm spirit practic, imaginație, empatie.
  • Sper că această experiență să deschidă calea pentru alte metode de predare, mult mai atractive pentru copii.
  • Scoala online a adus un progres major in ceea ce priveste dezvoltarea abilitatilor legate de utilizarea computerului, a platformelor online, atat pentru elevi, dar mai ales pentru profesori!

Metode alternative de relaționare profesori-elevi-părinți

  • Lipsește cu desăvârșire o metodă clară și obiectivă de cantărire a cunoștințelor elevilor și de acordare a notelor în consecință.
  • Școală online nu va putea înlocui vreodată interacțiunea directă de la școală.
  • Mi-e teamă că modul de predare on line nu diferă de cel de la clasa, acum doar am avut ocazia să vedem cu ochii noștri: predare fără interacțiune cu elevii, teme neverificate.
  • Se puteau face foarte multe lucruri frumoase cu copii în această perioada. Se putea face ceea ce nu reușesc la ore din cauza lipsei de timp. Ar fi putut să fie învățați lucruri pe care să nu le uite. De ce nu s-a folosit acest timp în mod constructiv, plăcut și captivant pentru copii? De ce trebuie să-și mai ia notițe la școală on-line?
  • Un om trebuie să fie pregătit fie pentru viață, fie pentru examene. Noi alegem prima varianta. 
  • Lecțiile și testele explicate de alți profesori au fost cele mai utile. In plus, fiind înregistrări, copilul a putut reveni și reasculta lecțiile respective.
  • Să existe catalog electronic la care părinții să aibă acces.
  • Așa cum școală ne evaluează copii, așa dorim și noi să avem posibilitatea să ne spunem cuvântul.
  • Un chestionar bine – venit, în condițiile în care cei de la minister fac simulacre de chestionare.