In Romania, educatia este gratuita doar in lege.

In 2010, un studiu realizat de Organizatia Salvati Copiii arata, in premiera, ca educatia este, in Romania, gratuita doar in teorie.  In medie, suma pe care elevul o aducea de acasa, pentru a beneficia de educatie, era, atunci, de 1.490 de lei. (vedeti aici raportul din 2010)

La opt ani distanta suma pe care parintii trebuie sa o aloce suplimentar este dubla: 3.093 de lei costa anual, in medie, educatia “gratuita” a copilului. Valorile sunt mai mari in mediul urban – 3.351 lei, fata de rural -2.757 lei.

Pe ce cheltuiesc banii

Ponderea părinţilor care-şi trimit copiii la meditaţii plătite la materiile studiate la şcoală (nu au fost incluse aici cursuri extracurriculare) a crescut la 40% în 2018, de la 24% în 2010, iar preţurile meditaţiilor au urcat şi ele, de la circa 1.350 de lei, în medie, în 2010, la peste 1.850 lei în anul 2018.
Manualele, culegerile, rechizitele, uniforma, echipamentul pentru sport, fondul şcolii, fondul clasei, meditaţiile la materiile studiate la şcoală, mâncarea copilului pe durata programului de şcoală, transportul între casă şi şcoală, precum şi programele de şcoală după şcoală sunt cele mai frecvente cheltuieli suportate de părinţii care-şi trimit copiii la şcoală sau la liceu, arată cel mai recent studiu realizat de organizaţia Salvaţi Copiii.

Fondul clasei si fondul şcolii

Fondul clasei ramane unul dintre costurile neoficiale ale educatiei: desi procentul parintilor care il achita a scazut, el ramane o constanta a scolii romanesti.

Aproximativ 2 din 10 parinti afirma ca fondul clasei este o contributie obligatorie, iar cei mai multi nu sunt consultati in privinta destinatiei acestor bani.

Pentru părinţi nu sancţiunea, ci dorinţa ca elevii să beneficieze de condiţiile şi materialele necesare învăţării, constituie principala constrângere care determină achitarea acestor bani. VIII.

Fondului clasei i se adaugă, pentru 28% dintre părinți, și ondul școlii, care crește semnificativ costul ascuns al educației. 

fondul clasei

Majoritatea părinților afirmă că nu sunt consultaţi cu privire la destinaţia banilor din fondul clasei sau că nu le este raportat cum a fost folosit acesta. Implicarea copiilor in deciziile referitoare la destinaţia fondului clasei este extrem de redusă.

Studiul poate fi gasit integral aici

 

Poate te mai intereseaza si

Raport de consultare publică privind propunerile de plan-cadru pentru liceu Raportul de față prezintă o analiză sistematică a rezultatelor procesului de consultare publică privind propunerile de plan-cadru pentru liceu, filier...
Rolul Școlii în starea de bine a copilului – Sinteza naţională 2015 – 2016... Școala joacă un rol pivotal în dezvoltarea caracterului copiilor și tinerilor și inter-relaționarea lor, în asigurarea stării de bine individuale și c...
Efectele restructurării şcolii profesionale In anul 2003 s-au restructurat şcolile profesionale si s-au înlocuit cu şcolile de arte si meserii in mandatul Ecaterinei Andronescu.Restructurare...
Sharing is caring

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *