În România, educația este gratuită doar în lege. Invățământul gratuit costă în medie 3.100 de lei pe an.
Un studiu al organizației Salvați Copiii în 2018 arată că, în ultimii opt ani, suma medie pe care un elev o aduce de acasă pentru a beneficia de educația gratuită s-a dublat, de la 1.490 de lei la 3.093 de lei
În 2010, studiul realizat de Organizația Salvați Copiii arată, în premieră, că educația este, în România, gratuită doar în teorie. În medie, suma pe care elevul o aducea de acasă, pentru a beneficia de educație, era, atunci, de 1.490 de lei. Vedeți aici raportul din 2010.
La opt ani distanță, suma pe care părinții trebuie să o aloce suplimentar este dublă: 3.093 de lei costă anual, în medie, educația „gratuită” a copilului. Valorile sunt mai mari în mediul urban – 3.351 lei, față de rural -2.757 lei.
Pe ce cheltuiesc banii
Ponderea părinţilor care-şi trimit copiii la meditaţii plătite la materiile studiate la şcoală (nu au fost incluse aici cursuri extracurriculare) a crescut la 40% în 2018, de la 24% în 2010, iar preţurile meditaţiilor au urcat şi ele, de la circa 1.350 de lei, în medie, în 2010, la peste 1.850 lei în anul 2018.
Manualele, culegerile, rechizitele, uniforma, echipamentul pentru sport, fondul şcolii, fondul clasei, meditaţiile la materiile studiate la şcoală, mâncarea copilului pe durata programului de şcoală, transportul între casă şi şcoală, precum şi programele de şcoală după şcoală sunt cele mai frecvente cheltuieli suportate de părinţii care-şi trimit copiii la şcoală sau la liceu, arată cel mai recent studiu realizat de organizaţia Salvaţi Copiii.
Fondul clasei si fondul şcolii
Fondul clasei ramane unul dintre costurile neoficiale ale educatiei: desi procentul parintilor care il achita a scazut, el ramane o constanta a scolii romanesti.
Aproximativ 2 din 10 parinti afirma ca fondul clasei este o contributie obligatorie, iar cei mai multi nu sunt consultati in privinta destinatiei acestor bani.
Pentru părinţi nu sancţiunea, ci dorinţa ca elevii să beneficieze de condiţiile şi materialele necesare învăţării, constituie principala constrângere care determină achitarea acestor bani. VIII.
Fondului clasei i se adaugă, pentru 28% dintre părinți, și ondul școlii, care crește semnificativ costul ascuns al educației.
Părinții nu sunt consultaţi cu privire la destinaţia banilor din fondul clasei
Majoritatea părinților afirmă că nu sunt consultaţi cu privire la destinaţia banilor din fondul clasei sau că nu le este raportat cum a fost folosit acesta. Implicarea copiilor in deciziile referitoare la destinaţia fondului clasei este extrem de redusă.
Studiul poate fi găsit integral aici.