parintiicerschimbare@gmail.com
Cât de multă temă pentru acasă este prea multă?

Cât de multă temă pentru acasă este prea multă?

Utilitatea temei pentru acasă a fost subiectul multor ani de dezbateri, iar în ultimii ani această idee și-a găsit locul și în spațiul public din România. Se ridică astfel întrebarea „Cât de multă temă pentru acasă este prea multă?”

Iată că a apărut și în România primul studiu care investighează utilitatea temei pentru acasă la clasele primare. Studiul a fost efectuat de Dr. Dacian Dolean de la Universitatea Babeș-Bolyai.

Asociația Națională a Educatorilor din SUA a sugerat că alocarea temei pentru acasă ar trebui să urmeze regula de 10 minute pe nivel (adica, un elev de clasa 1 să petreacă în medie 10 minute efectuând tema pentru acasă, iar în clasa a 4-a, un elev să aloce 40 de minute temei pentru acasă).

In Romania, Ordinul de Ministru 5893/2016 precizează că elevii din clasele primare vor petrece maxim o oră efectuând tema pentru acasă.

Rezultatele studiului validează științific atât regulă de 10 minute pe nivel sugerată de Asociația Națională a Educatorilor din SUA, cât și Ordinul de Ministru 5893/2016. 

Metodologie

440 de elevi din clasa a II-a au fost distribuiți aleatoriu în 3 grupe diferite. Toți copiii au primit temă, însă volumul a variat de la o grupă la alta. Aceștia au primit temă diferențiată la scriere și la matematică, timp de 20 de zile. Elevii au fost evaluați înaintea programului, imediat după finalizarea lui și patru luni mai târziu. 

La Scriere, elevii din grupa 1 au primit de 4 ori mai multa temă pentru acasă, comparativ cu elevii din grupa a 3-a, și de două ori mai multă temă, comparativ cu elevii din grupa a 2-a.

Eefectul pe termen scurt a fost semnificativ, dar mic. Elevii din grupa a 2-a (care au avut de identificat, în medie, 18 erori de punctuație) au avut o performanță semnificativ mai mare comparativ cu elevii din grupa a 3-a (care au avut de identificat, în medie, 9 erori de punctuație), dar similară cu cea a elevilor din grupa 1 (care au avut de identificat, în medie, 36 de erori de punctuație). Pe termen mediu, însă, efectul nu a mai fost semnificativ. În cazul exercițiilor de ortografie, performanța a fost similară.

La matematică, elevii din grupa 1 au primit de 4 ori mai puțină temă comparativ cu elevii din grupa a 3-a și de 2 ori mai puțină temă pentru acasă comparativ cu elevii din grupa a 2-a.

Efectele pe termen scurt au fost nesemnificative, la fel ca și efectele pe termen mediu. Elevii care au primit în medie 17 exerciții de înmulțire au avut o performanță similară cu cei care au primit 34 de exerciții de înmulțire și, respectiv, 68 de exerciții de înmulțire.

Concluziile cercetării

– tema pentru acasă în clasa a 2-a poate fi utilă uneori, cum ar fi situațiile în care elevii trebuie să exerseze regulile de ortografie și punctuație.

– supradimensionarea temei pentru acasă nu cauzează creșteri semnificative ale performanței școlare. Până la un punct, tema poate avea un efect pozitiv, insa creșterea volumului temei pentru acasă nu mai are un efect pozitiv asupra performanței elevilor.  

– tema pentru acasă poate fi eficientă dacă are dimensiuni reduse, dar un volum mare de exerciții similare nu este justificat.

– timpul mediu optim petrecut pentru rezolvarea temei pentru acasă în clasa a 2-a a fost de 20 de minute (total – comunicare și matematică), în contextul în care elevii au primit fișe de lucru. Aceste rezultate validează științific atât regula de 10 minute pe nivel sugerată de Asociația Națională a Educatorilor din SUA, cât și Ordinul de Ministru 5893/2016.   

– performanța elevilor la Scriere a fost explicată de performanța lor la pre test, de educația mamei și de grupul din care au făcut parte.  Vârsta elevilor și educația tatălui nu au fost predictori importanți.  

– la Matematică avem câteva modificări importante: educația tatălui, dar nu și a mamei, a fost un predictor semnificativ, în timp ce vârsta și grupul din care au facut parte elevii nu au mai fost semnificative.  

Iată concluziile studiului prezentate de dr. Dacian Dolean. 
Like
Sharing is caring
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns

Close Menu