Ce este studiul Talis

Prezentare TALIS
Talis – Studiul Internațional privind Procesul de Predare-Învățare, este primul studiu internațional centrat pe mediul de învățare și pe condițiile de lucru asigurate profesorilor în școli.
Acest studiu reprezintă o ocazie pentru profesorii și directorii instituțiilor de învățământ de a contribui la analiza sistemului educațional și dezvoltarea politicii educaționale.
Analiza transnațională realizată în cadrul Studiului TALIS oferă țărilor participante posibilitatea de a identifica alte țări care se confruntă cu situații similare și de a descoperi noi metode strategice.
- Primul ciclu al Studiului TALIS a fost administrat în anul 2008 în 24 de ţări.
- Cel de-al doilea ciclu al Studiului TALIS a fost administrat în anul 2013 în 34 de țări. Alte 4 țări au participat la Studiul TALIS în anul 2014.
- Datorită succesului pe care l-au avut primele două cicluri TALIS și contribuției însemnate a acestora la dezvoltarea politicii educaționale în țările participante, OCDE a decis să demareze cel de-al treilea ciclu în 2018. Profesorii și directorii de școală din 46 de țări de pe 5 continente vor fi rugați să completeze chestionarele Studiului TALIS.
Participanții la studiul TALIS
Participanții la studiul TALIS sunt profesorii din învățământul gimnazial și directorii școlilor în care aceștia își desfășoară activitatea.
Unele țări au optat pentru administrarea studiului TALIS și pentru profesorii din învățământul primar sau din cel liceal. În plus, țările participante pot administra studiul în școlile care participă la Evaluarea PISA 2018 – facilitând astfel o legătură la nivelul școlilor între cele două studii.
Elemente analizate în cadrul studiului TALIS
Studiul vizează următoarele elemente:
- calitatea metodelor pedagogice ale profesorilor și convingerile acestora privind procesul de predare
- mediul de învățare: caracteristicile profesorilor și școlilor
- importanța conducerii școlii
- metodele didactice ale profesorilor și mediul școlar
- importanța formării pedagogice și a formării inițiale
- îmbunătățirea procesului de predare prin formare continuă, evaluare și feedback
- importanța atmosferei din școală, a mediului de învățare și a relațiilor cu părțile in teresate
- importanța eficienței personale și a satisfacției muncii pentru profesori
- deschiderea profesorilor către inovație în activitatea la clasă
- aspecte privind echitatea și diversitatea în clasă
Concluzii în urma administrării studiului TALIS
- Profesorii care beneficiază de mai multe cursuri de formare continuă consideră că activitatea lor este mai eficientă.
- Profesorii care au convingeri mai puternice privind metodele de predare au afirmat că au o colaborare mai bună cu colegii, relații mai bune cu elevii și că au devenit mai eficienți în activitatea lor.
- Profesorii care au afirmat că li se oferă ocazia de a participa la luarea deciziilor în școală au raportat niveluri mai mari de satisfacție a muncii în toate țările participante la studiul TALIS și o eficiență personală îmbunătățită în majoritatea țărilor.
- Numărul de elevi din clase pare să aibă un efect redus asupra eficacității procesului de predare sau asupra nivelului de satisfacție a muncii în doar câteva țări. Nu numărul de elevi, ci tipul de elevi are cea mai amplă asociere cu sentimentele profesorilor de eficiență personală sau de satisfacție a muncii.
- Relațiile profesorilor cu directorul școlii, cu ceilalți profesori sau cu elevii sunt importante. Relațiile interpersonale pozitive pot neutraliza efectele negative pe care le pot avea clasele cu probleme asupra sentimentelor profesorilor de eficiență personală și satisfacție a muncii.

Citește aici despre rezultatele studiului Talis 2013 din România

Citește aici despre rezultatele studiului Talis 2018 din România