Suntem diferiţi, deci învăţăm diferit!

Copiii prefera sa invete in diferite moduri: unora le place sa studieze singuri, altora sa acţioneze in grup, unii prefera sa ii observe pe alţii, alţii fac cate puţin din fiecare.

Fiecare dintre noi are o capacitate extraordinara de a invata in diferite moduri. Pentru a determina ce stil de invatare avem, nu trebuie decât sa ne gândim la cum preferam sa invatam ceva nou. Ne place sa asimilam noile informaţii prin imagini, emoţii, contacte cu persoane diferite, sunete, aplicaţii practice, prin participare activa, directa?

Exista mai multe stiluri de invatare. Deşi exista variate clasificări ale stilurilor de invatare, vom vorbi despre cea mai frecventa. După  modalitatea  senzoriala  implicata  sunt 3 stiluri de invatare de baza:  vizual, auditiv, practic-kinestezic.  Fiecare persoana are un mod primar de a  invata.

Cercetarile au demonstrat ca 65% din populatie sunt vizuali, 30% auditivi si numai 5% tactil-kinestezici

Pentru a vedea ce stil de invatare are copilul dvs parcurgeti testul de mai jos (Chestionarul VAK)

 

Răspunde la urmatoarele întrebări prin DA sau NU. Încercuieşte doar un singur răspuns la fiecare întrebare.

  1. Când descrii o vacanţă/o petrecere unui prieten, vorbeşti în detaliu despre muzica, sunetele şi zgomotele pe care le-ai ascultat acolo?
  2. Te foloseşti de gestica mâinii când scrii?
  3. În locul ziarelor, preferi radioul sau televizorul pentru a te ţine la curent cu ultimele noutăţi sau ştiri sportive?
  4. La utilizarea unui calculator consideri că imaginile vizuale sunt utile, de exemplu: icoanele, imaginile din bara de meniuri, sublinierile colorate etc?
  5. Când notezi anumite informaţii preferi să nu iei notiţe, ci să desenezi diagrame, imagini reprezentative?
  6. Când joci ,,X şi O” sau dame poţi să-ţi imaginezi semnele de ,,X” sau ,,O” în diferite poziţii?
  7. Îţi place să desfaci în elemente componente anumite obiecte şi să repari diferite lucruri (ex. bicicleta)?
  8. Când încerci să-ţi aminteşti ortografia unui cuvânt ai tendinţa de a scrie cuvântul respectiv de câteva ori pe o bucată de hârtie până găseşti o ortografie care arată corect?
  9. Când înveţi ceva nou, îţi plac instrucţiunile citite cu voce tare, discuţiile sau/şi cursurile orale?
  10. Îţi place să asamblezi diferite lucruri?
  11. La utilizarea calculatorului consideri că este util ca sunetele emise să avertizeze utilizatorul asupra unei greşeli făcute sau asupra terminării unui moment de lucru?
  12. Când recapitulezi/studiezi sau înveţi ceva nou, îţi place să utilizezi diagrame şi/sau imagini?
  13. Ai rapiditate şi eficienţă la copierea pe hârtie a unor informaţii?
  14. Dacă ţi se spune ceva, îţi aminteşti ce ţi s-a spus, fără repetarea acelei informaţii?
  15. Îţi place să efectuezi activităţi fizice în timpul liber (ex. sport, grădinărit, plimbări etc.)?
  16. Îţi place să asculţi muzică în timpul liber?
  17. Când vizitezi o galerie sau o expoziţie, sau când te uiţi la vitrinele magazinelor, îţi place să priveşti singur, în linişte?
  18. Găseşti că este mai uşor să îţi aminteşti numele oamenilor decât feţele lor?
  19. Când ortografiezi un cuvânt, scrii cuvântul pe hârtie înainte?
  20. Îţi place să te mişti în voie când lucrezi?
  21. Înveţi să ortografiezi un cuvânt prin pronunţarea acestuia?
  22. Când descrii o vacanţă/o petrecere unui prieten, vorbeşti despre cum arătau oamenii, despre hainele lor şi despre culorile acestora?
  23. Când începi o sarcină nouă, îţi place să începi imediat şi să rezolvi ceva atunci, pe loc?
  24. Înveţi mai bine dacă asişti la demonstrarea practică a unei abilităţi?
  25. Găseşti mai uşor să îţi aminteşti feţele oamenilor decât numele lor?
  26. Pronunţarea cu voce tare a unor lucruri te ajută să înveţi mai bine?
  27. Îţi place să demonstrezi şi să araţi altora diverse lucruri?
  28. Îţi plac discuţiile şi îţi place să asculţi opiniile celorlalţi?
  29. La îndeplinirea unei sarcini urmaţi anumite diagrame?
  30. Îţi place să joci diverse roluri?
  31. Preferi să mergi ,,pe teren” şi să afli singur informaţii, decât să îţi petreci timpul singur într-o bibliotecă?
  32. Când vizitezi o galerie sau o expoziţie, sau când te uiţi la vitrinele magazinelor, îţi place să vorbeşti despre articolele expuse şi să asculţi comentariile celorlaţi?
  33. Urmăreşti uşor un drum pe hartă?
  34. Crezi că unul din cele mai bune moduri de apreciere a unui exponat sau a unei sculpturi este să o atingi?
  35. Când citeşti o poveste sau un articol dintr-o revistă, îţi imaginezi scenele descrise în text?
  36. Când îndeplineşti diferite sarcini, ai tendinţa de a fredona în surdină un cântec sau de a vorbi cu tine însuţi?
  37. Te uiţi la imaginile dintr-o revistă înainte de a decide ce să îmbraci?
  38. Când planifici o călătorie nouă, îţi place să te sfătuieşti cu cineva în legătură cu locul destinaţiei?
  39. Ţi-a fost întotdeauna dificil să stai liniştit mult timp şi preferi să stai liniştit puţin timp, şi preferi să fii activ aproape tot timpul?

După completarea chestionarului, află care este stilul de învăţare. Încercuieşte numai numărul întrebăriilor la care ai răspuns cu DA.

Citeste despre stilul de invatare VIZUAL
Citeste despre stilul de invatare AUDITIV
Citeste despre stilul de invatare KINESTEZIC

 

Poate te mai intereseaza si

Redescoperirea copilului şi şcoala interactivă În miezul discuţiilor despre legitimitatea schimbărilor în educaţie s-au ciocnit sumedenie de idei, s-a despicat firul în patru, s-a inventat roata di...
Cum am devenit “analfabeţi funcţional” Multă lume ştie acum ce este un analfabet funcţional. Imaginea e foarte concretă. Un (pre)adolescent de 13-14 ani care se chinuieşte să citească un te...
Nota vrajbei noastre. Poziția elevului în școala românească Articol de Anca Chimoiu si Ramona Lozianu Stai în banca ta. Nu vorbi neîntrebat. Dacă ai ceva de spus ridică două degete. Degetele vorbesc în locul...
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *