programa scolara

Ca părinți, am analizat și noi programa școlară pentru clasele V-VII, pentru materiile Matematică și Limba și Literatura Română. Astfel, am constatat că programa prevede foarte multe noțiuni noi și lecții de predat într-un timp foarte scurt. Din analiză ne-am dat seama că există foarte puțin timp alocat fiecărei noțiuni noi și că nu există timp pentru aprofundarea și fixarea noțiunilor nou predate. Analiza are la bază programa școlară, planificările anuale și manualele școlare. 

Am analizat numărul de conținuturi și numărul de ore de recapitulare și de evaluare. A rezultat astfel că timpul alocat unei noi informații este între 1,6 și 2 ore la Matematică și între 1,7 și 1,8 ore la Limba și Literatură Română, ceea ce înseamnă că într-o oră se predă lecția, a doua zi, în cel mai bun caz, se verifică tema, apoi se trece imediat la următoarea lecție. 

De asemenea, timpul alocat verificării temei fiecărui copil, ținând cont de faptul că sunt multe clase suprapopulate, este de  max. 1 minut/copil.

Situația prezentată mai sus se întâlnește, din păcate, și la celelalte materii. 

La Fizică, Chimie, Biologie sau Geografie, ritmul de predare este la fel de alert: ora și lecția nouă. Volumul de informații este foarte mare și, cu toate acestea, achizițiile copiilor sunt minime, cu alte cuvinte, rămân cu foarte puțină informație la final. 

Peste toate acestea, trebuie să avem în vedere și faptul că un elev de gimnaziu are de parcurs 16-18 materii săptămânal, la care are de memorat un volum foarte mare de informații, are teme pentru acasă și proiecte – toate acestea în timpul liber, astfel că elevilor nu le mai rămâne timp pentru odihnă, pentru activități de recreere sau pentru pasiunile și hobby-urile lor. 

Elevii petrec la școală între 5-7 ore, cu pauze de 5-10 minute, după care continuă acasă pregătirea pentru a doua zi. 63,5% dintre elevii români petrec mai mult de 2 ore cu pregătirea temelor, așa cum rezultă și din studiul efectuat de către Ministerul Educației, în 2017, “Temele pentru acasă – Consultare națională privind rolul, consistența și eficiența temelor pentru acasă”.


Luând în considerare cele de mai sus, vă rugăm și sperăm să tratați cu prioritate următoarele aspecte:

  1. Regândirea completă a planurilor-cadru din învăţământul preuniversitar, prin unirea unor materii precum științe sau arte, astfel încât elevii să aleagă ceea ce li se potrivește și să fie pregătiți realmente pentru piața muncii. 
  2. Reformarea programei școlare, aerisirea masivă a acesteia prin diminuarea numărului de noțiuni noi și alocarea unui număr de 3-4 ore/lecție pentru aprofundare și consolidare.
  3. Punerea accentului pe dezvoltarea creativității și a învățării logice, experiențiale, și nu pe memorare, ca acum.

Există și alte consecințe ale încărcării excesive a programului unui elev, motiv pentru care venim cu câteva recomandări suplimentare față de cele exprimate mai sus, respectiv: 

  1. Programul școlar să fie gândit astfel încât să țină cont de nevoile fiziologice ale elevilor, cum ar fi masa de prânz.  
  2. Găsirea soluțiilor necesare pentru ușurarea greutății ghiozdanelor. 
  3. Diminuarea numărului de ore pentru elevii aflați în ani terminali (clasa a VIII-a și a XII-a) și care urmează să susțină examene, astfel încât aceștia să folosească timpul respectiv pentru pregătirea respectivelor examene. 

27.11.2019

Mai jos aveți o lista cu toate conținuturile pe care un elev de clasa a V-a, a VI-a și a VII-a trebuie să le parcurgă, PE REPEDE ÎNAINTE, la matematică și română. 

Matematica cls V-a

  1. Numere naturale
  2. Operații cu numere naturale (adunare și scădere)
  3. Operații cu numere naturale (înmulțire)
  4. Operații cu numere naturale (împărțire)
  5. Fracții
  6. Organizarea datelor și elemente de geometrie
  7. Scrierea şi citirea numerelor naturale;
  8. Compararea şi ordonarea numerelor naturale;
  9. Reprezentarea pe axa numerelor; aproximări, estimări;
  10. Adunarea numerelor naturale, proprietăţi;
  11. Scăderea numerelor naturale;
  12. Înmulţirea numerelor naturale;
  13. Proprietăţile înmulțirii; Factor comun;
  14. Împărţirea cu rest zero a numerelor naturale; Împărţirea cu rest a numerelor naturale; ·
  15. Puterea cu exponent natural a unui număr natural;
  16. Pătratul unui număr natural;
  17. Reguli de calcul cu puteri;
  18. Compararea puterilor;
  19. Scrierea în baza 10; scrierea în baza 2 (fără operații); 
  20. Ordinea efectuării operaţiilor; utilizarea parantezelor: rotunde, pătrate şi acolade; 
  21. Metoda reducerii la unitate; 
  22. Metoda comparaţiei
  23. Metoda falsei ipoteze
  24. Metoda figurativă; 
  25. Metoda mersului invers;
  26. Divizor; multiplu;
  27. Divizori comuni; multipli comuni; 
  28. Criterii de divizibilitate cu 2, 5, 10n ; 
  29. Criterii de divizibilitate cu 3 și 9; 
  30. Numere prime; numere compuse; 
  31. Fracţii ordinare; fracţii subunitare, echiunitare, supraunitare; 
  32. Fracții echivalente; procente, (prin reprezentări); 
  33. Scoaterea întregilor dintr-o fracție; Introducerea întregilor într-o fracție; 
  34. Reprezentarea pe axa numerelor a unei fracţii ordinare; 
  35. Compararea fracţiilor cu acelaşi numitor/numărător; 
  36. Cel mai mare divizor comun a două numere naturale (fără algoritm); cel mai mic multiplu comun a două numere naturale (fără algoritm); 
  37. Amplificarea şi simplificarea fracţiilor; Fracţii ireductibile; 
  38. Aducerea fracţiilor la un numitor comun;  
  39. Adunarea şi scăderea fracţiilor;
  40. Înmulţirea fracţiilor,
  41. Împărţirea fracţiilor; 
  42. Ridicarea la putere a unei fracții; 
  43. Fracţii/procente dintr-un număr natural sau dintr-o fracţie ordinară; 
  44. Fracţii zecimale; scrierea fracţiilor ordinare cu numitori puteri ale lui 10 sub formă de fracţii zecimale; transformarea unei fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule în fracţie ordinară 
  45. Aproximări; compararea, ordonarea şi reprezentarea pe axa numerelor a unor fracții zecimale cu un număr finit de zecimale nenule 
  46. Adunarea şi scăderea fracţiilor zecimale cu un număr finit de zecimale nenule 
  47. Înmulţirea fracţiilor zecimale cu un număr finit de zecimale nenule
  48. Împărţirea a două numere naturale cu rezultat fracţie zecimală; 
  49. Media aritmetică a două sau mai multor numere naturale; 
  50. Împărţirea unei fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule la un număr natural nenul; 
  51. Împărţirea a două fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule;
  52. Transformarea unei fracţii zecimale periodice în fracţie ordinară;
  53. Număr raţional pozitiv; ordinea efectuării operaţiilor cu numere raţionale pozitive; 
  54. Probleme de organizare a datelor; frecvenţă; 
  55. Date statistice organizate în tabele, grafice cu bare şi/sau cu linii; 
  56. Media unui set de date statistice Probleme de organizare a datelor; frecvenţă; 
  57. Date statistice organizate în tabele, grafice cu bare şi/sau cu linii; 
  58. Media unui set de date statistice 
  59. Punct, dreaptă, plan, semiplan, semidreaptă, segment (descriere, reprezentare, notaţii);
  60. Poziţiile relative ale unui punct faţă de o dreaptă; puncte coliniare; poziţiile relative a două drepte: drepte concurente, drepte paralele; 
  61. Distanţa dintre două puncte; lungimea unui segment; segmente congruente (construcție); mijlocul unui segment; simetricul unui punct faţă de un punct; 
  62. Unghi: definiţie, notaţii, elemente; interiorul unui unghi, exteriorul unui unghi; 
  63. Măsura unui unghi, unghiuri congruente (măsurarea și construcția cu raportorul); clasificări de unghiuri: unghi drept, unghi ascuţit, unghi obtuz; unghi nul, unghi alungit; 
  64. Calcule cu măsuri de unghiuri exprimate în grade şi minute sexagesimale; 
  65. Figuri congruente (prin suprapunere); axa de simetrie (prin suprapunere); 
  66. Unităţi de măsură pentru lungime, Perimetrul unui poligon; 
  67. Unităţi de măsură pentru arie; 
  68. Aria pătratului și aria dreptunghiului; 
  69. Unităţi de măsură pentru volum; 
  70. Volumul cubului şi al paralelipipedului dreptunghic; transformări ale unităților de măsură;

Matematica cls VI-a

  1. Multimi – Descriere, notaţii, reprezentări; mulţimi numerice/nenumerice;  
  2. Relaţia dintre un element şi o mulţime; relaţii între mulţimi
  3. Mulţimi finite, cardinalul unei mulţimi finite; mulţimi infinite, mulțimea numerelor naturale
  4. Operaţii cu mulţimi: reuniune, intersecţie, diferenţă
  5. Descompunerea numerelor naturale în produs de puteri de numere prime;  
  6. Determinarea celui mai mare divizor comun (c.m.m.d.c.) şi a celui mai mic multiplu comun (c.m.m.m.c.); numere prime între ele
  7. Proprietăţi ale divizibilității în N
  8. Rapoarte
  9. Procente. Probleme în care intervin procente
  10. Proporţii ; proprietatea fundamentală a proporţiilor
  11. Aflarea unui termen necunoscut dintr-o proporţie
  12. Proporţii derivate
  13. Mărimi direct proporţionale
  14. Mărimi invers proporţionale
  15. Regula de trei simplă
  16. Elemente de organizare a datelor; reprezentarea datelor prin grafice;  
  17. Probabilităţi  
  18. Mulţimea numerelor întregi Z; opusul unui număr întreg; reprezentarea pe axa numerelor
  19. Valoarea absolută a unui număr întreg; compararea şi ordonarea numerelor întregi
  20. teza
  21. Adunarea  numerelor întregi; proprietăţi  
  22. Scăderea numerelor întregi  
  23. Înmulţirea numerelor întregi; proprietăţi
  24. Împărţirea numerelor întregi
  25. Puterea unui număr întreg cu exponent număr natural
  26. Reguli de calcul cu puteri
  27. Ordinea efectuării operaţiilor
  28. Ecuaţii în Z
  29. Inecuaţii în Z
  30. Probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuaţiilor și inecuațiilor
  31. Noţiunea de număr raţional; forme de scriere a unui nr. raţional; NQ
  32. Reprezentarea numerelor raționale pe axa numerelor. Opusul și modulul unui număr rațional. Compararea și ordonarea numerelor raționale.
  33. Adunarea  și scăderea numerelor raţionale
  34. Înmulţirea și împărțirea numerelor raţionale
  35. Puterea cu exponent număr întreg a unui număr rațional nenul;  Reguli de calcul cu puteri
  36. Ordinea efectuării operaţiilor
  37. Ecuații în Q. Probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuațiilor
  38. Unghiul. Clasificare
  39. Calcule cu măsuri de unghiuri exprimate în grade şi minute sexagesimale
  40. Unghiuri adiacente;
  41. Unghiuri opuse la vârf  
  42. Unghiuri formate în jurul unui punct. Suma măsurilor lor.
  43. Unghiuri suplementare; unghiuri complementare
  44. Bisectoarea unui unghi
  45. Drepte paralele; construirea dreptelor paralele;
  46. Unghiuri formate de două drepte cu o secantă
  47. Axioma paralelelor
  48. Criterii de paralelism
  49. Aplicații practice în poligoane și corpuri geometrice 
  50. Distanța de la un punct la o dreaptă
  51. Mediatoarea unui segment. Simetria față de o dreaptă
  52. Drepte perpendiculare; oblice
  53. Cerc. Elemente. Construcție. Elemente în cerc
  54. Unghi la centru. Măsuri.
  55. Pozițiile une drepte față de un cerc
  56. Pozițiile relative a două cercuri
  57. Triunghi,elemente; perimetru; clasificarea triunghiurilor 
  58. Suma măsurilor unghiurilor unui triunghi. Unghi exterior unui triunghi
  59. Construcția triunghiurilor. Inegalități între elementele triunghiului
  60. Bisectoarele unghiurilor unui triunghi
  61. Mediatoarele laturilor unui triunghi
  62. Înălțimea unui triunghi
  63. Medianele unui triunghi
  64. Congruența triunghiurilor. Criterii de congruență
  65. Congruența triunghiurilor dreptunghice.
  66. Criterii de congruență
  67. Metoda triunghiurilor congruente
  68. Proprietăţile triunghiului isoscel
  69. Proprietăţile triunghiului echilateral
  70. Proprietăţile triunghiului dreptunghic 

Matematica cls VII-a

  1. Numere naturale; numere raționale; descompuneri 
  2. Ordinea efectuării operațiilor cu numere raționale. Operații inverse
  3. Rădăcina pătrată dintr-un număr pătrat perfect
  4. Estimarea rădăcinii pătrate dintr-un număr
  5. Poligoane
  6. Suma unghiurilor unui patrulater convex
  7. Paralelogramul. Definiție și proprietățI
  8. Condiții ca un patrulater să fie paralelogram  
  9. Paralelograme particulare: dreptunghi, romb, pătrat; proprietățile lor
  10. Trapezul. Trapeze particulare
  11. Linia mijlocie în triunghi. Linia mijlocie în trapez
  12. Numere raționale, numere iraționale
  13. Mulţimea numerelor reale
  14. Aproximări ale numerelor reale
  15. Reguli de calcul cu radicali 
  16. Adunarea și scăderea numerelor reale
  17. Înmulțirea numerelor reale; media geometrică
  18. Rapoarte de numere reale; media aritmetică
  19. Puteri cu exponent întreg de numere reale
  20. Ordinea efectuării operațiilor
  21. Calculul lungimilor unor segmente; perimetrul unui polygon
  22. Aria paralelogramului; aria rombului
  23. Aria triunghiului
  24. Aria trapezului
  25. Cercul; elemente ale cercului 
  26. Unghi la centru. Unghi înscris în cerc. Măsuri de unghiuri
  27. Coarde congruente și arce congruente în cerc
  28. Distanța de la centrul cercului la o coardă
  29. Poligoane regulate înscrise în cerc
  30. Tangente la cerc 
  31. Lungimea cercului; aria discului
  32. Segmente proporționale
  33. Paralele echidistante. Aplicații  
  34. Teorema lui Thales. Reciproca teoremei lui Thales  
  35. Triunghiuri asemenea
  36. Teorema fundamentală a asemănării  
  37. Criterii de asemănare a triunghiurilor: L.L.L.  
  38. Criterii de asemănare a triunghiurilor: L.U.L.
  39. Criterii de asemănare a triunghiurilor: U.U.  
  40. Perimetre și arii în triunghiuri asemenea
  41. Transformări echivalente; identități  
  42. Ecuații de forma ax + b=0, unde a, b ∈ ℝ  
  43. Sisteme de ecuații liniare cu două necunoscute. Metoda reducerii  
  44. Sisteme de ecuații liniare cu două necunoscute. Metoda substituției
  45. Probleme care se rezolvă prin ecuații sau sisteme
  46. Segmente proporționale în triunghiul dreptunghic
  47. Teorema lui Pitagora și reciproca teoremei lui Pitagora; aplicații  
  48. Rapoarte constante în triunghiul dreptunghic
  49. Rezolvarea triunghiului dreptunghic  
  50. Relații metrice în poligoane regulate  
  51. Aproximarea distanțelor, în situații practice, folosind relații metrice
  52. Produsul cartezian a două mulțimi nevide  
  53. Sisteme de axe ortogonale  
  54. Distanța dintre două puncte din plan
  55. Tabele, diagrame și grafice; poligonul frecvențelor

Limba si literatura Romana cls V-a

  1. Cartea mea de povești Zâna Munților (text de bază integral)
  2. Strategii de concepere și de comprehensiune a textului oral: cuvinte-cheie, idei principale, informații generale și de detaliu
  3. Exprimarea adecvată a emoțiilor 
  4. Strategii de ascultare activă
  5. Cuvinte-cheie, idee principală, idee secundară, temă
  6. Planul simplu de idei. Planul dezvoltat de idei
  7. Enunțul. Punctuația enunțului
  8. Enunțuri asertive, interogative, exclamative și imperative
  9. Predicatul verbal
  10. Textul narativ. Narativul literar. Acțiune, personaj, timp, spațiu
  11. Subiectul. Propoziția simplă și propoziția dezvoltată
  12. Propoziția afirmativă. Propoziția negativă
  13. Etapele scrierii: generarea ideilor, planificare, scriere
  14. Subiectul simplu, subiectul multiplu
  15. Acordul predicatului cu subiectul
  16. Limba standard. Normă și abatere
  17. Prezentarea textului: scrisul de mână, așezarea în pagină
  18. Părțile textului: introducere, cuprins, încheiere; paragrafe
  19. Stil: corectitudine gramaticală, respectarea normelor ortografice și de punctuație
  20. Identitate personală –identitate națională –diversitate culturală și lingvistică
  21. Carte de învățătură: de la prima carte tipărită la cartea digitală
  22. Cartea pricoliciului de Adina Popescu (fragment)
  23. Atributul
  24. La școală și acasă. Vizită…. de I.L.Caragiale (text de bază integral)
  25. Înțelegerea textului.Vocabular. Comunicare orală. Ștafeta povestitorilor
  26. Narativul literar
  27. Verbul. Flexiunea
  28. Verbul.Timpurile 
  29. Verbul. Modurile 
  30. Timpurile simple și compuse
  31. Fii creativ! Proiect. 
  32. Hai la teatru
  33. Situația de comunicare
  34. Portretul colegei de bancă de Mircea Sântimbreanu (integral)
  35. Lectura și înțelegerea textului 
  36. Prieteni mari și prieteni mici. Copiii sunt așteptați la aniversarea ursului Baloo în stațiunea Straja (text de bază integral)
  37. Ințelegerea textului. Vocabular
  38. Narativul nonliterar
  39. Narativul în textele multimodale
  40. Timpul viitor
  41. Verbe auxiliare
  42. Când stăpânul nu-i acasă de Emil Gârleanu (text de bază integral)
  43. Joc și joacă Joc de creion de Tudor Arghezi (text de bază integral)
  44. Înțelegerea textului. Vocabular 
  45. Elemente de fonetică.Forma și conținutul cuvântului 
  46. Ortografie și punctuație
  47. Textul descriptiv literar Interpretarea limbajului figurat.Personificarea și comparația
  48. Comunicarea orală
  49. Textul descriptiv nonliterar
  50. Substantivul. Genul și numărul
  51. Adjectivul
  52. Articolul demonstrativ
  53. Adjectivul.Gradele de comparație 
  54. Acordul adjectivului cu substantivul
  55. Redactare de texte. 
  56. A patra inimă de Mircea Cărtărescu (fragment) Înțelegerea textului.Vocabular
  57. Cine sunt eu? Portret de Geo Dumitrescu (text de bază integral) Înțelegerea textului.Vocabular
  58. Silaba și accentul
  59. Elemente de construcție a comunicării. Pronumele personal
  60. Pronumele personal de politețe
  61. Numeralul
  62. Numeralul cardinal
  63. Numeralul ordinal
  64. Textul explicativ. Dicționar de mitologie: Prometeu
  65. Amintiri din copilărie de Ion Creangă (fragment). Înțelegerea textului. Vocabular

Limba si literatura Romana cls VI-a

  1. Strategii de ascultare activă: verificarea gradului de înţelegere a mesajului prin formularea unor întrebări de clarificare, de reformulare, semnale nonverbale de încurajare;
  2. Lectură I Instanţele comunicării narative: autor, narator, personaje;
  3. Naraţiunea la persoana I şi naraţiunea la persoana a III-a
  4. Lectură II – Jack London, Chemarea străbunilor
  5. Redactare
  6. Tipare textuale. Textul narativ.
  7. Diftong, triftong, hiat.
  8. Despărţirea cuvintelor în silabe
  9. Obiceiuri şi tradiţii în cultura românească. Valori ale culturii populare în spaţiul românesc.
  10. Performarea actelor de limbaj: relaţia dintre structura lingvistică a actului de limbaj, intenţia de comunicare şi efectul actului de limbaj;
  11. Lectură – Limba noastră de Alexei Mateevici
  12. Redactare
  13. Adecvarea la temă. Proprietatea termenilor, puritate şi adecvare situaţională, originalitate.
  14. Vocabular. Cuvântul: formă şi sens (sensul propriu, sensul de bază şi sensul secundar, sensul figurat). Rolul contextului în realizarea sensului.
  15. Omonime. Cuvinte polisemantice.
  16. Limba vorbită şi limba scrisă.
  17. Contextul de comunicare: locul şi momentul interacţiunii, relaţia dintre interlocutori, cunoştinţele comune legate de tema discuţiei;
  18. Lectură I – Căprioara de Emil Gârleanu
  19. Textul narativ. Momentele subiectului /etapele acţiunii.
  20. Lectură II – Boul şi viţelul de Grigore Alexandrescu
  21. Textul narativ în versuri.
  22. Redactare
  23. Etapele scrierii. Planul textului.
  24. Verbul. Actualizare.
  25. Modul conjunctiv.
  26. Modul condiţional-optativ.
  27. Predicatul verbal.
  28. Predicatul nominal.
  29. Valori etice în legendele popoarelor
  30. Atitudini comunicative: interes, curiozitate, deschidere. Inteligenţa emoţională (exprimarea adecvată a emoţiilor)
  31. Lectură – Cititorul din peşteră de Rui Zink
  32. Dialogul în textul literar.
  33. Argumentarea apartenenţei la textul narativ
  34. Redactare
  35. Transformarea din vorbirea directă în vorbire indirectă.
  36. Substantivul.
  37. Substantive colective. Substantive defective.
  38. Cazurile substantivului. Articolul genitival. Punctuaţia vocativului.
  39. Pronumele personal. Cazurile pronumelui.
  40. Pronumele reflexiv.
  41. Subiectul. Subiectul exprimat. Subictul neexprimat (inclus, subînţeles).
  42. Verificarea gradului de înţelegere a unui text oral făcând apel la limbajul paraverbal (dicţie);
  43. Diferenţierea limbajului paraverbal, nonverbal şi rolul lor în comunicare;
  44. Lectură I – Balul pomilor de Dimitrie Anghel
  45. Textul descriptiv literar. Textul descriptiv în versuri. Elemente de versificaţie. Epitetul. Enumeraţia.
  46. Lectură II – În munţii noştri de Alexandru Vlahuţă
  47. Textul descriptiv în proză.
  48. Redactare
  49. Tipare textuale. Textul descriptiv.
  50. Textul narativ-descriptiv.
  51. Textul explicativ.
  52. Adjectivul. Gradele de comparaţie.
  53. Adverbul. Clasificare. Gradele de comparaţie.
  54. Strategii de concepere şi de comprehensiune a textului oral: parafrazare, informaţii explicite şi implicite şi rezumare;
  55. Lectură I – Fram, ursul polar de Cezar Petrescu
  56. Textul narativ
  57. Lectură II- Cireşarii, vol III, Roata norocului, de Constantin Chiriţă
  58. Redactare
  59. Rezumatul
  60. Atributul (actualizare).
  61. Complementul direct şi indirect. Complementele circumtanţiale de loc, de timp şi de mod.
  62. Limba română în Europa. Comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni.

Limba si literatura Romana cls VII-a

  1. Textul narativ literar în proză (narativul literar, structură, legarea secvențelor narative; naratorul, personajele, autorul; enumerația)
  2. Textul nonliterar, textul discontinuu. Anunțul
  3. Contacte culturale
  4. Principii de interacțiune în comunicare
  5. Fraza. Norme de punctuație
  6. Conjuncția
  7. Derivarea
  8. Compunerea. Familia lexicală
  9. Categorii semantice (actualizare). Confuzii paronimice
  10. Pleonasmul
  11. Îmbinări libere de cuvinte și locuțiuni. Termeni științifici. Limbaj popular. Variație regională a limbii
  12. Utilizarea corectă a accentului. Variantele accentuale admise/neadmise de normă
  13. Etapele scrierii. Organizarea unui text în funcție de situația de comunicare
  14. Anunțarea proiectului de grup Valorile mele, valorile comunității
  15. Textul narativ literar (structura textului narativ; mijloacele de construcție a personajului; repetiția)
  16. Prezentarea și evaluarea proiectului Valorile mele, valorile comunității
  17. Fapte și opinii. Textul explicativ
  18. Verbul. Tipuri de verbe. Locuțiunea verbală
  19. Modurile și timpurile verbului
  20. Forme verbale nepersonale: infinitivul și participiul
  21. Forme verbale nepersonale: gerunziul și supinul
  22. Posibilități combinatorii ale verbului. Circumstanțialul de cauză
  23. Circumstanțialul de scop
  24. Caracterizarea personajului
  25. Textul liric (exprimarea emoțiilor și a sentimentelor, limbajul figurat)
  26. Tradiții și obiceiuri legate de sentimente și emoții
  27. Atitudini comunicative
  28. Textul descriptiv
  29. Substantivul
  30. Prepoziția
  31. Posibilități combinatorii ale substantivului
  32. Adjectivul
  33. Posibilități combinatorii ale adjectivului
  34. Textul descriptiv
  35. Comentarea unor pasaje dintr-un text. Descrierea unei emoții
  36. Textul narativ literar (acțiunea, timpul și spațiul, structura textului, fantasticul)
  37. Textul multimodal: enciclopedia
  38. Elemente de mitologie românească: Baba-Dochia și tradiția mărțișorului
  39. Structura textului narativ oral
  40. Strategii de concepere și de comprehensiune a textului oral
  41. Pronumele personal. Pronumele personal de politețe. Pronumele reflexiv
  42. Pronumele și adjectivul pronominal posesiv
  43. Pronumele și adjectivul pronominal demonstrativ
  44. Pronumele și adjectivul pronominal nehotărât
  45. Pronumele și adjectivul pronominal interogativ
  46. Pronumele și adjectivul pronominal relativ
  47. Pronumele și adjectivul pronominal negativ
  48. Adjectivul pronominal de întărire
  49. Posibilități combinatorii ale pronumelui și adjectivului pronominal
  50. Structuri textuale: secvențe de tip narativ, explicativ, descriptiv, dialogat. Integrarea părților
  51. Textul dramatic (structura, rolul indicațiilor scenice, autorul; arta spectacolului, personajul dramatic; rolul dialogului, dialogul în textul scris și în spectacol
  52. Dialogul în textul nonliterar. Interviul
  53. Proiect de grup. De la text la spectacol. Anunțarea proiectului
  54. Proiect de grup. De la text la spectacol. Prezentarea proiectului
  55. Textul dialogat. Tracul comunicativ
  56. Numeralul. Posibilități combinatorii ale numeralului
  57. Adverbul. Posibilități combinatorii ale adverbului
  58. Interjecția. Onomatopeele. Interjecția predicativă
  59. Tipare textuale de structurare a ideilor. Cererea 
  60. Textul liric (limbajul poeziei; metafora)
  61. Despre limba și cultura țărilor vecine
  62. Strategii de ascultare activă
  63. Sintaxa propoziției
  64. Stil: naturalețe, armonie, varietate, originalitate, concizie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *