Programa școlară este extrem de încărcată! Există foarte puțin timp alocat fiecărei noțiuni noi și nu există timp pentru aprofundarea și fixarea noțiunilor nou predate.
Ca părinți, am analizat și noi programa școlară pentru clasele V-VII, pentru materiile Matematică și Limba și Literatura Română. Astfel, am constatat că programa prevede foarte multe noțiuni noi și lecții de predat într-un timp foarte scurt. Din analiză ne-am dat seama că există foarte puțin timp alocat fiecărei noțiuni noi și că nu există timp pentru aprofundarea și fixarea noțiunilor nou predate. Analiza are la bază programa școlară, planificările anuale și manualele școlare.
Am analizat numărul de conținuturi și numărul de ore de recapitulare și de evaluare. A rezultat astfel că timpul alocat unei noi informații este între 1,6 și 2 ore la Matematică și între 1,7 și 1,8 ore la Limba și Literatură Română, ceea ce înseamnă că într-o oră se predă lecția, a doua zi, în cel mai bun caz, se verifică tema, apoi se trece imediat la următoarea lecție.
De asemenea, timpul alocat verificării temei fiecărui copil, ținând cont de faptul că sunt multe clase suprapopulate, este de max. 1 minut/copil.

Situația prezentată mai sus se întâlnește, din păcate, și la celelalte materii.
La Fizică, Chimie, Biologie sau Geografie, ritmul de predare este la fel de alert: ora și lecția nouă. Volumul de informații este foarte mare și, cu toate acestea, achizițiile copiilor sunt minime, cu alte cuvinte, rămân cu foarte puțină informație la final.
Peste toate acestea, trebuie să avem în vedere și faptul că un elev de gimnaziu are de parcurs 16-18 materii săptămânal, la care are de memorat un volum foarte mare de informații, are teme pentru acasă și proiecte – toate acestea în timpul liber, astfel că elevilor nu le mai rămâne timp pentru odihnă, pentru activități de recreere sau pentru pasiunile și hobby-urile lor.
Elevii petrec la școală între 5-7 ore, cu pauze de 5-10 minute, după care continuă acasă pregătirea pentru a doua zi. 63,5% dintre elevii români petrec mai mult de 2 ore cu pregătirea temelor, așa cum rezultă și din studiul efectuat de către Ministerul Educației, în 2017, “Temele pentru acasă – Consultare națională privind rolul, consistența și eficiența temelor pentru acasă”.
Luând în considerare cele de mai sus, vă rugăm și sperăm să tratați cu prioritate următoarele aspecte:
- Regândirea completă a planurilor-cadru din învăţământul preuniversitar, prin unirea unor materii precum științe sau arte, astfel încât elevii să aleagă ceea ce li se potrivește și să fie pregătiți realmente pentru piața muncii.
- Reformarea programei școlare, aerisirea masivă a acesteia prin diminuarea numărului de noțiuni noi și alocarea unui număr de 3-4 ore/lecție pentru aprofundare și consolidare.
- Punerea accentului pe dezvoltarea creativității și a învățării logice, experiențiale, și nu pe memorare, ca acum.
Există și alte consecințe ale încărcării excesive a programului unui elev, motiv pentru care venim cu câteva recomandări suplimentare față de cele exprimate mai sus, respectiv:
- Programul școlar să fie gândit astfel încât să țină cont de nevoile fiziologice ale elevilor, cum ar fi masa de prânz.
- Găsirea soluțiilor necesare pentru ușurarea greutății ghiozdanelor.
- Diminuarea numărului de ore pentru elevii aflați în ani terminali (clasa a VIII-a și a XII-a) și care urmează să susțină examene, astfel încât aceștia să folosească timpul respectiv pentru pregătirea respectivelor examene.
27.11.2019
Mai jos aveți o lista cu toate conținuturile pe care un elev de clasa a V-a, a VI-a și a VII-a trebuie să le parcurgă, PE REPEDE ÎNAINTE, la matematică și română.
Matematica cls V-a
- Numere naturale
- Operații cu numere naturale (adunare și scădere)
- Operații cu numere naturale (înmulțire)
- Operații cu numere naturale (împărțire)
- Fracții
- Organizarea datelor și elemente de geometrie
- Scrierea şi citirea numerelor naturale;
- Compararea şi ordonarea numerelor naturale;
- Reprezentarea pe axa numerelor; aproximări, estimări;
- Adunarea numerelor naturale, proprietăţi;
- Scăderea numerelor naturale;
- Înmulţirea numerelor naturale;
- Proprietăţile înmulțirii; Factor comun;
- Împărţirea cu rest zero a numerelor naturale; Împărţirea cu rest a numerelor naturale; ·
- Puterea cu exponent natural a unui număr natural;
- Pătratul unui număr natural;
- Reguli de calcul cu puteri;
- Compararea puterilor;
- Scrierea în baza 10; scrierea în baza 2 (fără operații);
- Ordinea efectuării operaţiilor; utilizarea parantezelor: rotunde, pătrate şi acolade;
- Metoda reducerii la unitate;
- Metoda comparaţiei
- Metoda falsei ipoteze
- Metoda figurativă;
- Metoda mersului invers;
- Divizor; multiplu;
- Divizori comuni; multipli comuni;
- Criterii de divizibilitate cu 2, 5, 10n ;
- Criterii de divizibilitate cu 3 și 9;
- Numere prime; numere compuse;
- Fracţii ordinare; fracţii subunitare, echiunitare, supraunitare;
- Fracții echivalente; procente, (prin reprezentări);
- Scoaterea întregilor dintr-o fracție; Introducerea întregilor într-o fracție;
- Reprezentarea pe axa numerelor a unei fracţii ordinare;
- Compararea fracţiilor cu acelaşi numitor/numărător;
- Cel mai mare divizor comun a două numere naturale (fără algoritm); cel mai mic multiplu comun a două numere naturale (fără algoritm);
- Amplificarea şi simplificarea fracţiilor; Fracţii ireductibile;
- Aducerea fracţiilor la un numitor comun;
- Adunarea şi scăderea fracţiilor;
- Înmulţirea fracţiilor,
- Împărţirea fracţiilor;
- Ridicarea la putere a unei fracții;
- Fracţii/procente dintr-un număr natural sau dintr-o fracţie ordinară;
- Fracţii zecimale; scrierea fracţiilor ordinare cu numitori puteri ale lui 10 sub formă de fracţii zecimale; transformarea unei fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule în fracţie ordinară
- Aproximări; compararea, ordonarea şi reprezentarea pe axa numerelor a unor fracții zecimale cu un număr finit de zecimale nenule
- Adunarea şi scăderea fracţiilor zecimale cu un număr finit de zecimale nenule
- Înmulţirea fracţiilor zecimale cu un număr finit de zecimale nenule
- Împărţirea a două numere naturale cu rezultat fracţie zecimală;
- Media aritmetică a două sau mai multor numere naturale;
- Împărţirea unei fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule la un număr natural nenul;
- Împărţirea a două fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule;
- Transformarea unei fracţii zecimale periodice în fracţie ordinară;
- Număr raţional pozitiv; ordinea efectuării operaţiilor cu numere raţionale pozitive;
- Probleme de organizare a datelor; frecvenţă;
- Date statistice organizate în tabele, grafice cu bare şi/sau cu linii;
- Media unui set de date statistice Probleme de organizare a datelor; frecvenţă;
- Date statistice organizate în tabele, grafice cu bare şi/sau cu linii;
- Media unui set de date statistice
- Punct, dreaptă, plan, semiplan, semidreaptă, segment (descriere, reprezentare, notaţii);
- Poziţiile relative ale unui punct faţă de o dreaptă; puncte coliniare; poziţiile relative a două drepte: drepte concurente, drepte paralele;
- Distanţa dintre două puncte; lungimea unui segment; segmente congruente (construcție); mijlocul unui segment; simetricul unui punct faţă de un punct;
- Unghi: definiţie, notaţii, elemente; interiorul unui unghi, exteriorul unui unghi;
- Măsura unui unghi, unghiuri congruente (măsurarea și construcția cu raportorul); clasificări de unghiuri: unghi drept, unghi ascuţit, unghi obtuz; unghi nul, unghi alungit;
- Calcule cu măsuri de unghiuri exprimate în grade şi minute sexagesimale;
- Figuri congruente (prin suprapunere); axa de simetrie (prin suprapunere);
- Unităţi de măsură pentru lungime, Perimetrul unui poligon;
- Unităţi de măsură pentru arie;
- Aria pătratului și aria dreptunghiului;
- Unităţi de măsură pentru volum;
- Volumul cubului şi al paralelipipedului dreptunghic; transformări ale unităților de măsură;
Matematica cls VI-a
- Multimi – Descriere, notaţii, reprezentări; mulţimi numerice/nenumerice;
- Relaţia dintre un element şi o mulţime; relaţii între mulţimi
- Mulţimi finite, cardinalul unei mulţimi finite; mulţimi infinite, mulțimea numerelor naturale
- Operaţii cu mulţimi: reuniune, intersecţie, diferenţă
- Descompunerea numerelor naturale în produs de puteri de numere prime;
- Determinarea celui mai mare divizor comun (c.m.m.d.c.) şi a celui mai mic multiplu comun (c.m.m.m.c.); numere prime între ele
- Proprietăţi ale divizibilității în N
- Rapoarte
- Procente. Probleme în care intervin procente
- Proporţii ; proprietatea fundamentală a proporţiilor
- Aflarea unui termen necunoscut dintr-o proporţie
- Proporţii derivate
- Mărimi direct proporţionale
- Mărimi invers proporţionale
- Regula de trei simplă
- Elemente de organizare a datelor; reprezentarea datelor prin grafice;
- Probabilităţi
- Mulţimea numerelor întregi Z; opusul unui număr întreg; reprezentarea pe axa numerelor
- Valoarea absolută a unui număr întreg; compararea şi ordonarea numerelor întregi
- teza
- Adunarea numerelor întregi; proprietăţi
- Scăderea numerelor întregi
- Înmulţirea numerelor întregi; proprietăţi
- Împărţirea numerelor întregi
- Puterea unui număr întreg cu exponent număr natural
- Reguli de calcul cu puteri
- Ordinea efectuării operaţiilor
- Ecuaţii în Z
- Inecuaţii în Z
- Probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuaţiilor și inecuațiilor
- Noţiunea de număr raţional; forme de scriere a unui nr. raţional; NQ
- Reprezentarea numerelor raționale pe axa numerelor. Opusul și modulul unui număr rațional. Compararea și ordonarea numerelor raționale.
- Adunarea și scăderea numerelor raţionale
- Înmulţirea și împărțirea numerelor raţionale
- Puterea cu exponent număr întreg a unui număr rațional nenul; Reguli de calcul cu puteri
- Ordinea efectuării operaţiilor
- Ecuații în Q. Probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuațiilor
- Unghiul. Clasificare
- Calcule cu măsuri de unghiuri exprimate în grade şi minute sexagesimale
- Unghiuri adiacente;
- Unghiuri opuse la vârf
- Unghiuri formate în jurul unui punct. Suma măsurilor lor.
- Unghiuri suplementare; unghiuri complementare
- Bisectoarea unui unghi
- Drepte paralele; construirea dreptelor paralele;
- Unghiuri formate de două drepte cu o secantă
- Axioma paralelelor
- Criterii de paralelism
- Aplicații practice în poligoane și corpuri geometrice
- Distanța de la un punct la o dreaptă
- Mediatoarea unui segment. Simetria față de o dreaptă
- Drepte perpendiculare; oblice
- Cerc. Elemente. Construcție. Elemente în cerc
- Unghi la centru. Măsuri.
- Pozițiile une drepte față de un cerc
- Pozițiile relative a două cercuri
- Triunghi,elemente; perimetru; clasificarea triunghiurilor
- Suma măsurilor unghiurilor unui triunghi. Unghi exterior unui triunghi
- Construcția triunghiurilor. Inegalități între elementele triunghiului
- Bisectoarele unghiurilor unui triunghi
- Mediatoarele laturilor unui triunghi
- Înălțimea unui triunghi
- Medianele unui triunghi
- Congruența triunghiurilor. Criterii de congruență
- Congruența triunghiurilor dreptunghice.
- Criterii de congruență
- Metoda triunghiurilor congruente
- Proprietăţile triunghiului isoscel
- Proprietăţile triunghiului echilateral
- Proprietăţile triunghiului dreptunghic
Matematica cls VII-a
- Numere naturale; numere raționale; descompuneri
- Ordinea efectuării operațiilor cu numere raționale. Operații inverse
- Rădăcina pătrată dintr-un număr pătrat perfect
- Estimarea rădăcinii pătrate dintr-un număr
- Poligoane
- Suma unghiurilor unui patrulater convex
- Paralelogramul. Definiție și proprietățI
- Condiții ca un patrulater să fie paralelogram
- Paralelograme particulare: dreptunghi, romb, pătrat; proprietățile lor
- Trapezul. Trapeze particulare
- Linia mijlocie în triunghi. Linia mijlocie în trapez
- Numere raționale, numere iraționale
- Mulţimea numerelor reale
- Aproximări ale numerelor reale
- Reguli de calcul cu radicali
- Adunarea și scăderea numerelor reale
- Înmulțirea numerelor reale; media geometrică
- Rapoarte de numere reale; media aritmetică
- Puteri cu exponent întreg de numere reale
- Ordinea efectuării operațiilor
- Calculul lungimilor unor segmente; perimetrul unui polygon
- Aria paralelogramului; aria rombului
- Aria triunghiului
- Aria trapezului
- Cercul; elemente ale cercului
- Unghi la centru. Unghi înscris în cerc. Măsuri de unghiuri
- Coarde congruente și arce congruente în cerc
- Distanța de la centrul cercului la o coardă
- Poligoane regulate înscrise în cerc
- Tangente la cerc
- Lungimea cercului; aria discului
- Segmente proporționale
- Paralele echidistante. Aplicații
- Teorema lui Thales. Reciproca teoremei lui Thales
- Triunghiuri asemenea
- Teorema fundamentală a asemănării
- Criterii de asemănare a triunghiurilor: L.L.L.
- Criterii de asemănare a triunghiurilor: L.U.L.
- Criterii de asemănare a triunghiurilor: U.U.
- Perimetre și arii în triunghiuri asemenea
- Transformări echivalente; identități
- Ecuații de forma ax + b=0, unde a, b ∈ ℝ
- Sisteme de ecuații liniare cu două necunoscute. Metoda reducerii
- Sisteme de ecuații liniare cu două necunoscute. Metoda substituției
- Probleme care se rezolvă prin ecuații sau sisteme
- Segmente proporționale în triunghiul dreptunghic
- Teorema lui Pitagora și reciproca teoremei lui Pitagora; aplicații
- Rapoarte constante în triunghiul dreptunghic
- Rezolvarea triunghiului dreptunghic
- Relații metrice în poligoane regulate
- Aproximarea distanțelor, în situații practice, folosind relații metrice
- Produsul cartezian a două mulțimi nevide
- Sisteme de axe ortogonale
- Distanța dintre două puncte din plan
- Tabele, diagrame și grafice; poligonul frecvențelor
Limba si literatura Romana cls V-a
- Cartea mea de povești Zâna Munților (text de bază integral)
- Strategii de concepere și de comprehensiune a textului oral: cuvinte-cheie, idei principale, informații generale și de detaliu
- Exprimarea adecvată a emoțiilor
- Strategii de ascultare activă
- Cuvinte-cheie, idee principală, idee secundară, temă
- Planul simplu de idei. Planul dezvoltat de idei
- Enunțul. Punctuația enunțului
- Enunțuri asertive, interogative, exclamative și imperative
- Predicatul verbal
- Textul narativ. Narativul literar. Acțiune, personaj, timp, spațiu
- Subiectul. Propoziția simplă și propoziția dezvoltată
- Propoziția afirmativă. Propoziția negativă
- Etapele scrierii: generarea ideilor, planificare, scriere
- Subiectul simplu, subiectul multiplu
- Acordul predicatului cu subiectul
- Limba standard. Normă și abatere
- Prezentarea textului: scrisul de mână, așezarea în pagină
- Părțile textului: introducere, cuprins, încheiere; paragrafe
- Stil: corectitudine gramaticală, respectarea normelor ortografice și de punctuație
- Identitate personală –identitate națională –diversitate culturală și lingvistică
- Carte de învățătură: de la prima carte tipărită la cartea digitală
- Cartea pricoliciului de Adina Popescu (fragment)
- Atributul
- La școală și acasă. Vizită…. de I.L.Caragiale (text de bază integral)
- Înțelegerea textului.Vocabular. Comunicare orală. Ștafeta povestitorilor
- Narativul literar
- Verbul. Flexiunea
- Verbul.Timpurile
- Verbul. Modurile
- Timpurile simple și compuse
- Fii creativ! Proiect.
- Hai la teatru
- Situația de comunicare
- Portretul colegei de bancă de Mircea Sântimbreanu (integral)
- Lectura și înțelegerea textului
- Prieteni mari și prieteni mici. Copiii sunt așteptați la aniversarea ursului Baloo în stațiunea Straja (text de bază integral)
- Ințelegerea textului. Vocabular
- Narativul nonliterar
- Narativul în textele multimodale
- Timpul viitor
- Verbe auxiliare
- Când stăpânul nu-i acasă de Emil Gârleanu (text de bază integral)
- Joc și joacă Joc de creion de Tudor Arghezi (text de bază integral)
- Înțelegerea textului. Vocabular
- Elemente de fonetică.Forma și conținutul cuvântului
- Ortografie și punctuație
- Textul descriptiv literar Interpretarea limbajului figurat.Personificarea și comparația
- Comunicarea orală
- Textul descriptiv nonliterar
- Substantivul. Genul și numărul
- Adjectivul
- Articolul demonstrativ
- Adjectivul.Gradele de comparație
- Acordul adjectivului cu substantivul
- Redactare de texte.
- A patra inimă de Mircea Cărtărescu (fragment) Înțelegerea textului.Vocabular
- Cine sunt eu? Portret de Geo Dumitrescu (text de bază integral) Înțelegerea textului.Vocabular
- Silaba și accentul
- Elemente de construcție a comunicării. Pronumele personal
- Pronumele personal de politețe
- Numeralul
- Numeralul cardinal
- Numeralul ordinal
- Textul explicativ. Dicționar de mitologie: Prometeu
- Amintiri din copilărie de Ion Creangă (fragment). Înțelegerea textului. Vocabular
Limba si literatura Romana cls VI-a
- Strategii de ascultare activă: verificarea gradului de înţelegere a mesajului prin formularea unor întrebări de clarificare, de reformulare, semnale nonverbale de încurajare;
- Lectură I Instanţele comunicării narative: autor, narator, personaje;
- Naraţiunea la persoana I şi naraţiunea la persoana a III-a
- Lectură II – Jack London, Chemarea străbunilor
- Redactare
- Tipare textuale. Textul narativ.
- Diftong, triftong, hiat.
- Despărţirea cuvintelor în silabe
- Obiceiuri şi tradiţii în cultura românească. Valori ale culturii populare în spaţiul românesc.
- Performarea actelor de limbaj: relaţia dintre structura lingvistică a actului de limbaj, intenţia de comunicare şi efectul actului de limbaj;
- Lectură – Limba noastră de Alexei Mateevici
- Redactare
- Adecvarea la temă. Proprietatea termenilor, puritate şi adecvare situaţională, originalitate.
- Vocabular. Cuvântul: formă şi sens (sensul propriu, sensul de bază şi sensul secundar, sensul figurat). Rolul contextului în realizarea sensului.
- Omonime. Cuvinte polisemantice.
- Limba vorbită şi limba scrisă.
- Contextul de comunicare: locul şi momentul interacţiunii, relaţia dintre interlocutori, cunoştinţele comune legate de tema discuţiei;
- Lectură I – Căprioara de Emil Gârleanu
- Textul narativ. Momentele subiectului /etapele acţiunii.
- Lectură II – Boul şi viţelul de Grigore Alexandrescu
- Textul narativ în versuri.
- Redactare
- Etapele scrierii. Planul textului.
- Verbul. Actualizare.
- Modul conjunctiv.
- Modul condiţional-optativ.
- Predicatul verbal.
- Predicatul nominal.
- Valori etice în legendele popoarelor
- Atitudini comunicative: interes, curiozitate, deschidere. Inteligenţa emoţională (exprimarea adecvată a emoţiilor)
- Lectură – Cititorul din peşteră de Rui Zink
- Dialogul în textul literar.
- Argumentarea apartenenţei la textul narativ
- Redactare
- Transformarea din vorbirea directă în vorbire indirectă.
- Substantivul.
- Substantive colective. Substantive defective.
- Cazurile substantivului. Articolul genitival. Punctuaţia vocativului.
- Pronumele personal. Cazurile pronumelui.
- Pronumele reflexiv.
- Subiectul. Subiectul exprimat. Subictul neexprimat (inclus, subînţeles).
- Verificarea gradului de înţelegere a unui text oral făcând apel la limbajul paraverbal (dicţie);
- Diferenţierea limbajului paraverbal, nonverbal şi rolul lor în comunicare;
- Lectură I – Balul pomilor de Dimitrie Anghel
- Textul descriptiv literar. Textul descriptiv în versuri. Elemente de versificaţie. Epitetul. Enumeraţia.
- Lectură II – În munţii noştri de Alexandru Vlahuţă
- Textul descriptiv în proză.
- Redactare
- Tipare textuale. Textul descriptiv.
- Textul narativ-descriptiv.
- Textul explicativ.
- Adjectivul. Gradele de comparaţie.
- Adverbul. Clasificare. Gradele de comparaţie.
- Strategii de concepere şi de comprehensiune a textului oral: parafrazare, informaţii explicite şi implicite şi rezumare;
- Lectură I – Fram, ursul polar de Cezar Petrescu
- Textul narativ
- Lectură II- Cireşarii, vol III, Roata norocului, de Constantin Chiriţă
- Redactare
- Rezumatul
- Atributul (actualizare).
- Complementul direct şi indirect. Complementele circumtanţiale de loc, de timp şi de mod.
- Limba română în Europa. Comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni.
Limba si literatura Romana cls VII-a
- Textul narativ literar în proză (narativul literar, structură, legarea secvențelor narative; naratorul, personajele, autorul; enumerația)
- Textul nonliterar, textul discontinuu. Anunțul
- Contacte culturale
- Principii de interacțiune în comunicare
- Fraza. Norme de punctuație
- Conjuncția
- Derivarea
- Compunerea. Familia lexicală
- Categorii semantice (actualizare). Confuzii paronimice
- Pleonasmul
- Îmbinări libere de cuvinte și locuțiuni. Termeni științifici. Limbaj popular. Variație regională a limbii
- Utilizarea corectă a accentului. Variantele accentuale admise/neadmise de normă
- Etapele scrierii. Organizarea unui text în funcție de situația de comunicare
- Anunțarea proiectului de grup Valorile mele, valorile comunității
- Textul narativ literar (structura textului narativ; mijloacele de construcție a personajului; repetiția)
- Prezentarea și evaluarea proiectului Valorile mele, valorile comunității
- Fapte și opinii. Textul explicativ
- Verbul. Tipuri de verbe. Locuțiunea verbală
- Modurile și timpurile verbului
- Forme verbale nepersonale: infinitivul și participiul
- Forme verbale nepersonale: gerunziul și supinul
- Posibilități combinatorii ale verbului. Circumstanțialul de cauză
- Circumstanțialul de scop
- Caracterizarea personajului
- Textul liric (exprimarea emoțiilor și a sentimentelor, limbajul figurat)
- Tradiții și obiceiuri legate de sentimente și emoții
- Atitudini comunicative
- Textul descriptiv
- Substantivul
- Prepoziția
- Posibilități combinatorii ale substantivului
- Adjectivul
- Posibilități combinatorii ale adjectivului
- Textul descriptiv
- Comentarea unor pasaje dintr-un text. Descrierea unei emoții
- Textul narativ literar (acțiunea, timpul și spațiul, structura textului, fantasticul)
- Textul multimodal: enciclopedia
- Elemente de mitologie românească: Baba-Dochia și tradiția mărțișorului
- Structura textului narativ oral
- Strategii de concepere și de comprehensiune a textului oral
- Pronumele personal. Pronumele personal de politețe. Pronumele reflexiv
- Pronumele și adjectivul pronominal posesiv
- Pronumele și adjectivul pronominal demonstrativ
- Pronumele și adjectivul pronominal nehotărât
- Pronumele și adjectivul pronominal interogativ
- Pronumele și adjectivul pronominal relativ
- Pronumele și adjectivul pronominal negativ
- Adjectivul pronominal de întărire
- Posibilități combinatorii ale pronumelui și adjectivului pronominal
- Structuri textuale: secvențe de tip narativ, explicativ, descriptiv, dialogat. Integrarea părților
- Textul dramatic (structura, rolul indicațiilor scenice, autorul; arta spectacolului, personajul dramatic; rolul dialogului, dialogul în textul scris și în spectacol
- Dialogul în textul nonliterar. Interviul
- Proiect de grup. De la text la spectacol. Anunțarea proiectului
- Proiect de grup. De la text la spectacol. Prezentarea proiectului
- Textul dialogat. Tracul comunicativ
- Numeralul. Posibilități combinatorii ale numeralului
- Adverbul. Posibilități combinatorii ale adverbului
- Interjecția. Onomatopeele. Interjecția predicativă
- Tipare textuale de structurare a ideilor. Cererea
- Textul liric (limbajul poeziei; metafora)
- Despre limba și cultura țărilor vecine
- Strategii de ascultare activă
- Sintaxa propoziției
- Stil: naturalețe, armonie, varietate, originalitate, concizie