You are currently viewing Inteligența verbală – lingvistică

Inteligența verbală – lingvistică

  • Post category:Psihologie

Inteligența verbală – lingvistică reprezintă capacitatea de a folosi eficient cuvintele, fie în registrul oral (ca moderator TV, orator, politician, povestitor), fie în registrul scris (ca jurnalist, dramaturg, poet, editor). Un elev cu tipul acesta de inteligenţă va agrea în mod deosebit să citească, să scrie, să povestească, să facă jocuri de cuvinte.

Inteligența verbală – lingvistică include abilitatea de a opera verbal cu cuvintele (povestitori, purtători de cuvânt, politicieni), precum și în scris (poeți, scriitori, dramaturgi, jurnaliști, editori). Practica pedagogică din zilele noastre solicită în mod deosebit dezvoltarea acestui tip de inteligență. La școală, elevii ascultă, scriu, citesc și vorbesc. Copiilor care se încadrează în această tipologie de timpuriu le place ordinea, sunt metodici și se simt mai confortabil atunci când au reguli și structură, și sunt capabili de a gândi logic. Le place să asculte, învață să vorbească de la o vârstă fragedă, scriu și citesc în mod corespunzător. Au memorie bună, așa că își amintesc cu ușurință și cu plăcere. Nu se simt stânjeniți în fața unei audiențe și sunt dispuși să recite poezii. Învață cu ușurință și limbi străine și cea mai bună metodă de a îi învăța este prin povești – pe cei mai mici, prin basme, iar pe cei tineri – povestiri, dezbateri și discuții.

Cum învață copiii care au o inteligență verbală – lingvistică

Elevii care posedă acest tip de inteligenţă au abilitatea de a opera cu:

  • structurile şi regulile de structurare a limbajului (de ex. punctuaţia cu valoare stilistică)
  • nivelul fonetic al limbajului (aliteraţii)
  • nivelul semantic (sensurile duble)
  • nivelul pragmatic al limbajului. 

Elevii pot folosi limbajul în urmatoarele scopuri 

  • scop persuasiv (funcţia retorică)
  • în scopul de a rememora informaţia (funcţia mnezică)
  • în scopul de a explica ceva (funcţia peripatetică)
  • în scopul de a furniza informaţii despre limbajul însuşi (funcţia metalingvistică).
Inteligența verbală - lingvistică

 

inteligente-multiple

Citește și despre celelalte tipuri de inteligență conform teoriei dezvoltată de Dr. Howard Gardner.

Surse articol: Catalina Nicolin – Centrul national de formare a personalului din învăţământul preuniversitar, Scritub si „Folosirea educației non-formale și a metodelor interactive în lucrul cu tinerii”.