Interviu cu Violeta Dascălu – Școală nu este doar o furnizoare de informații seci

Ne-am dorit să aflăm punctele de vedere ale unor oameni care ne inspiră prin activitatea și demersurile lor in sistemul de educație românesc.
Datorită bunăvoinței Violetei Dascalu, am avut marea bucurie să citim opinii care ne dau speranța că o schimbare in beneficiul copiilor noștri este posibilă.
Violeta Dascalu este directoare la scoala „Ferdinand I„, sector 2, Bucuresti si este un om care ne-a aratat ca se poate: clase moderne si prietenoase, metode revolutionare de predare, multe activitati extrascolare: matematica interactiva, arte martiale, dans, arhitectura, teatru, gradinarit chiar in gradina scolii. Pentru meritele ei cu totul exceptionale a primit anul acesta din partea Ambasadei SUA la Bucuresti premiul „Femei Curajoase” 2017.
Prezintă-ne câteva aspecte esenţiale care definesc relaţia ta cu elevii
Mai întâi construiesc o relaţie bazată pe încredere reciprocă, apoi adaug ca la un tort, respect, încurajare, profesionalism, creativitate, empatie, elemente surpriză, mișcare, dialog constructiv și muuultă iubire.
Care sunt cele mai importante probleme care iţi pun piedici pe parcursul actului educaţional?
Durata orelor care este de doar 50 min.
Posibilități reduse de a face ore în afara spațiului școlii, care să ofere elevilor experiențe practice, reale.
Evaluarea care se bazează doar pe achiziții academice și nu pe competențe.
Educația anterioară școlii (in familie), care pune accent pe individualism și nu pe cooperare. Aceasta crează elevi care nu pot lucra împreună cu alți colegi. De asemenea, lipsa de responsabilizare pe care o au elevii și care vine tot de acasă.
Elevi care primesc prea multe lucruri de la părinți și devin plictisiți. Nu se bucură de lucruri simple, esențiale.
Elevi neglijați, care au multă nevoie de sprijin emoțional de la mine. Îl ofer cu mare dragoste, dar nu este de ajuns, din păcate.
Crezi ca Şcoala trebuie si/sau poate sa educe?
Școala are un rol esențial în educarea copiilor. Oferă multe activități educative și de dezvoltare personală. Nu este doar o furnizoare de informații seci.
Observăm că, în practică, temele pentru acasă și evaluarea s-au îndepărtat de scopul lor pedagogic. Poţi să ne spui cum abordezi tu aceste două instrumente?
Eu nu dau teme pentru acasă, doar proiecte sau documentări simple care să aducă puțin senzațional. Sunt situații când lucrez în clasă proiecte punctuale.
Evaluarea trebuie să o fac după cerințele sistemului, dar punctez mereu progresul, oricât de mic ar fi, mai ales la elevii nesiguri, timizi.
Cum te raportezi la părinţi, care este relaţia ta cu aceştia? Ce aşteptări ar trebui sa aibă Şcoala de la părinţi?
Cu părinții am o relație de parteneriat permanent. Am grijă să le ofer și specialiști, ii îndrum spre alte persoane specializate. Suntem toți adulții în căutare permanentă de soluții. Nu îmi place să mă plâng sau să aduc critici.
Școala dorește ca părinții să fie implicați în viața copiilor, nu să le ceară doar rezultate. Și, dorim să le creeze comportamente responsabile și asumate.
Daca ai fi Ministrul Educatiei pentru o zi, ce ai schimba?
Într-o zi, nu cred că aș fi capabilă să aduc schimbări relevante. Educația este o activitate care cere timp pentru a vedea rezultate.
Dacă ar trebui să propun schimbări, aș începe cu tinerii care aleg să devină profesori, aș investi în profesorii care sunt capabili să facă schimbări în statul lor profesional, apoi aș începe să restructurez programe, conținuturi, evaluarea elevilor și a cadrelor didactice, metodologii, dotări, salarii.