Autor: Ioana Marinescu

Pentru că semnalele de la voi sunt din ce în ce mai bune și Școala în lume începe să fie un articol tot mai așteptat și citit, mergem mai departe cu plimbarea și ajungem într-una din țările mele de suflet. Astăzi aflăm cum e școala în Franța. La colectarea informațiilor am primit ajutorul Corinei, mami de Marc și Eric, elevi în clasa pregătitoare și clasa a II-a și care s-au stabilit recent într-o localitate mică în apropierea Parisului. Experiența Corinei este una recentă. Completările, dacă le aveți, sunt binevenite.

Școala în Franța. Înscrierea

Înscrierea se face la primărie, printr-o cerere depusă  împreună cu actele copilului  (certificat de naștere și carnet de vaccinări), actele  părinților și atestarea domiciliului. Primăria eliberează un  act de înscriere în care este comunicată școala de care  aparții conform domiciliului. În  cazuri excepționale și  numai după acordul prealabil al directorului, se poate obține  derogarea de a înscrie copilul la o școală mai aproape de serviciul părinților sau casa bunicilor.

Înscrierile încep din martie până în iunie pentru începerea școlii în septembrie.

În cazul nostru, străini sosiți în septembrie, nu a fost nici o problemă la înscriere, pentru că existau locuri în școală de care aparținem, iar după discuția avuta cu doamna învățătoare și directoarea școlii s-a decis înscrierea lui Eric pentru o perioadă într-o clasă de nivel inferior (echivalentul clasei 1 din România, deși el trebuia să fie clasa a 2-a), pentru a se adapta și a recupera. După 2 luni am fost anunțați de către doamna învățătoare că totul merge bine și va fi mutat la clasa corespunzătoare vârstei sale. Evoluția era bună, iar recuperarea urma să continue în noua clasă.

Există un învățător pentru fiecare an școlar, acesta nu este la alegerea părinților.Copiii ajung să cunoască în scurt  timp cât mai mulți profesori, deoarece fac orele de muzică,  de exemplu, împreună câte 2 sau 3 clase, în pauze și la  efectuarea temelor la școală (dacă sunt înscriși) sunt  supravegheați prin rotație de profesori. Acest fapt îi  apropie, copiii cunosc profesorii, dar și profesorii pe  copii, și astfel nu sunt niște persoane cu totul noi la trecerea de la o clasă la alta. Într-o clasă sunt în medie 25 de elevi.

Organizare și structură

Copiii pot merge la grădiniță (ecole maternelle)  de la 2 ani, în limita locurilor disponibile și începând cu 3 ani sunt primiți în totalitate, deși nu e obligatoriu,  este recomandat de stat. În Franța școala este obligatorie de la 6 la 16  ani.

Învățământul primar (3-11 ani)

  • Grădinița (facultativa): de la 3-6 ani; grupa mica, grupa mijlocie și  grupa mare. Obiectivele grădiniței sunt  învățarea și îmbunătățirea vorbitului,  descoperirea scrisului și a numerelor, cât și deprinderea vieții în  comunitate, socializarea, pregătirea pentru viața de  elev.
  • Școala Elementară, de la 6-11 ani cuprinde – Clasa Pregătitoare, Clasa Elementară nivel 1, Clasa  Elementară nivel 2,  Clasa  Medie nivel 1 și  Clasa Medie nivel 2. Școala  elementară dispune de o clădire separată față de colegiu  (echivalentul gimnaziului din România).

Școala și dotările ei sunt în responsabilitatea primăriei locale și de obicei există câte  o singură clasă de fiecare nivel într-o școală (adică o  singură clasă de pregătitoare, una de CE1, etc.). Primăria  dispune de datele cetățenilor săi, astfel că nu sunt  surprize majore la înregistrarea în școală a copiilor în  fiecare an școlar.

Obiectivele școlii elementare

Limba franceză și matematica  constituie prioritatea-pentru a oferi copiilor  posibilitatea de a se exprima și gândi. Apoi se adaugă învățarea unei limbi  străine încă din clasa pregătitoare, activități de  descoperire a lumii, arte și educație muzicală, educație  fizică și educație civică (reguli de  circulație cu bicicleta ori ca pieton, cunoașterea  cartierelor localității unde locuiesc, despre vot și cum se  desfășoară alegerile, etc.). Începând cu CM1 (echivalentul clasei a 3-a în România) se face consolidarea materiilor de bază (matematică  și franceză), încep și cursurile de științe și tehnologie,  geografie și istorie, istoria artei.

Ajutorul suplimentar  face parte din responsabilitățile profesorului,  fiind în beneficiul amândurora, elev și profesor, pentru a  evita derapaje majore. În caz de nevoie, profesorul poate  aloca până la 2 ore săptămânal de studiu individual  suplimentar cu un elev sau mai mulți. În cazul nostru, Eric  încă lucrează săptămânal 1 oră cu doamna învățătoare pentru  a recupera la limbă franceză scriere, conjugări, însă și la matematică înmulțirea (aici copiii făcuseră tabla înmulțirii  până la 5 încă din clasa 1).

Învățământul secundar – echivalentul gimnaziului+liceu din România (11-17ani)

  • Colegiu, echivalent cu gimnaziul din România. Este de la 11 la 15 ani. Cuprinde 4 clase (4 ani  de studiu)
  • Liceul se face între 15-17 ani. Sunt 3 ani de studiu

Structura anului școlar

Anul școlar are 36 săptămâni în  Franța.  Școala începe la 1 septembrie și se termină în jur  de 10 iulie.Vacanțele intermediare sunt: la început de  Noiembrie-2 săptămâni, de Crăciun-2 săptămâni, de iarnă – prin februarie 2 săptămâni și tot 2 săptămâni în aprilie de  Paște. Noutatea în Franța este că nu toți elevii au  vacanță în același timp!Exceptând vacanța mare de vară și  cea din decembrie, care sunt identice pentru toată lumea, în  rest, celelalte vacanțe sunt în funcție de zona geografică.

Există 3 zone diferite și astfel perioade diferite de  vacanță, acest fapt reducând aglomerațiile în stațiuni și în trafic.

Programul zilei

La școala noastră, orele de  curs sunt și dimineață și după-amiază, exceptând miercurea, când nu se fac cursuri după-amiază. Orele încep la 08:30  și țin până la 11:30 cu o pauză de 15 minute la mijloc. Urmează apoi pauza  de prânz de 2 ore, apoi programul de după-amiază începând cu  13.30, acesta fiind diferit de la o zi la  alta.

Cursurile încep zilnic cu ora de limbă franceză, pauză scurtă de 15 minute, apoi matematica. Acesta este și recomandarea ministerului, organizarea  acestora preponderent dimineață pentru o bună  asimilare.

Primăria locală se ocupă cu organizarea  activităților după orele de scoală și dimineața înainte de  începerea orelor. Toate activitățile se desfășoară în  școală. Contra cost, elevii sunt primiți dimineața  începând cu ora 07:30 (de la 0,49 Euro/zi, în  funcție de veniturile familiei) și după terminarea cursurilor  (de la 0,98 Euro/zi, în funcție de veniturile familiei) până  la orele 18:30.

Copiii noștri, de exemplu, merg la scoală de la 08:30 la 18:30 și după 6 luni de experiență niciunul nu s-a  plâns ca n-ar mai vrea, iar când am discutat cu ei dacă  doresc să renunțe la anumite activități, răspunsul lor a fost  NU! 🙂

Primăria oferă gratuit 2 ateliere  extrașcolare pe săptămâna, la alegerea copilului, dintr-o lista definită în avans, de exemplu: realizarea de machete  din lemn, hârtie ori alte materiale reciclate, desene pe  hârtie gen „pixel art”- desene din pătrățele pe  foaie de matematică-, origami, pictură, jocuri de societate,  ateliere tematice despre Egipt și scriere cu hieroglife,  compunerea de povești de către copii etc.

De asemenea, copilul are  posibilitatea să-și facă temele la școală, 3 zile din 5 pe săptămână, sub îndrumarea unui profesor din școală, acesta  activitate de studiu desfășurându-se contra cost (de la 0,98 Euro/zi, în funcție  de veniturile familiei).

Orice absență trebuie anunțată  (email, telefon) și motivată, altfel părinții sunt  contactați după efectuarea prezenței de dimineață.

Cititi continuarea aici http://pisicapesarma.ro/invatamantul-in-lume-episodul-4-scoala-in-franta/

 

Poate te mai intereseaza si

Evaluarea elevilor, episodul 4. Evaluarea in Finlanda Evaluarea elevilor în Europa prezintă un tablou complex care cuprinde o varietate de instrumente şi metode de evaluare. În ciuda acestor diferenţe în ...
Evaluarea elevilor, episodul 1. Evaluarea in Austria Testarea naţională a elevilor este unul dintre instrumentele utilizate în măsurarea şi monitorizarea sistematică a performanţei individuale a elevilor...
Învățământul în lume, episodul 6. Școala în Australia Autor: Ioana MarinescuDupă ce ne-am plimbat multicel prin Europa, luăm avionul în gând și zburăm hăt departe, peste oceane. Aflăm azi cum e școala...
Sharing is caring