Autor: Ioana Marinescu

Parcă nu îmi vine să cred că am ajuns deja la episodul 7 al plimbării noastre prin școlile lumii. Ceea ce a pornit ca o joacă, este acum un proiect serios, ce implică multă documentare, editare, resurse de tot felul. Un proiect așteptat de voi, comentat, completat. Revenim astăzi în Europa și aflăm cum este școala în Belgia. Consultant ne-a fost Luminița Șerban, mamă a doi băieți de 11 și 7 ani. Luminița s-a mutat la Bruxelles în urmă cu un an și jumătate și băieții eu au intrat în clasa a 5-a, respectiv clasa I.

Școala în Belgia. Înscrieri

Noi am ajuns în Bruxelles destul de târziu pentru înscrieri. Pe 24 august am fost aici și pe 1 septembrie a început școala. Deci copiii au început unde am mai găsit locuri. Stresul a existat desigur, răspunsul că avem loc a venit cu o zi înainte de începerea școlii, dar privind în urmă nu a fost dificil.  Nivelul francezei lor la momentul intrării în școală a fost zero, au recuperat pe măsură ce petreceau timp în mediul ăla. Li s-a oferit și ajutor, dar pentru un român, franceza nu e dificil de înțeles. După 6 luni se descurcau foarte bine să comunice cu colegii și profesorii.

Școala o poți alege, șanse mai mari să fii acceptat sunt dacă locuiești în zonă sau dacă ai vreun frate/sora mai mare. În cazul asta se considera prioritate. Avantaje mari au cei care au copii în toate cele 3 nivele:maternelle, primaire, secondaire. Asta pentru școlile considerate mai bune. Ce înseamnă școală mai bună: nivelul de trai al părinților e mai ridicat, oferta de activități opționale (în timpul pauzei de prânz, care este de o oră jumătate) este mai bogată, ieșirile și taberele sunt mai interesante, pentru că și părinții își permit. Învățătorul nu îl poți alege, îl cunoști cu o săptămână înainte de începerea școlii.

Structura învățământului. Cadre didactice. Psiholog la discreție

Sunt școli primare (clasele 1-6) și școli secundare – colegii-licee. În școlile primare au un învățător, un asistent care ia câte 3-4 copii zilnic și lucrează separat ce nu au înțeles bine, alt profesor pentru ajutor școlar în cazul celor mai lenți, psiholog, profesor de sport, profesor de înot, care este pentru toată școala.

La fiecare 2 ani se schimbă învățătorul și se amestecă copiii între ei de la toate clasele din același an, pentru a apuca să se cunoască toți între ei până la finalul școlii primare. Începând cu clasa a 5 – a au de obicei câte 2 învățătoare. Cu fiecare fac altceva, câte jumătate de zi sau toată ziua.

Psihologul este important și activ. Au 4 săptămâni în care li se explică schimbările prin care trec la venirea pubertății. Psihologul merge prin clase, este chemat și de învățător la nevoie, sau de copiii mai mari care au vreo problemă.

Sunt între 20 și 24 de copii în clasă.  Copiii de clasa I au un elev de clasa a 6-a care îi ajută în prima lună de școală, apoi câte o zi pe săptămână, și cu care formează o echipă la evenimentele școlii. Când au plecat în tabăra de ski au găsit la destinație , fiecare din ei, câte o scrisorică de la protejatul lor mai mic. La o luna de la tabără se face o petrecere în care sunt prezentate activitățile din tabere (în cea de ski au avut zilnic o activitate cu componența pedagogică) pe grupuri de 2-3 elevi, fiecare altceva, se mănâncă se bea, apoi e partea cinema în care e proiectează pozele și filmele din tabără. Evident că ei sunt foarte încântați de modalitatea de prezentare.

Programul zilnic

Între 8-8.20 vin copiii, la 8.30 trebuie să fie așezați în bănci și pregătiți să înceapă școala. Nu au orar. Doar orele de înot  – o data pe săptămâna, cele de sport și de limbi străine sunt fixe.
8.30-10 cursuri
10-10.30 pauză
10.30-12 cursuri
12-13.30 pauza mare
13.30-15.30 cursuri
Miercurea e zi scurtă, adică programul se oprește la 12. Au voie doar cu fructe la scoală, pentru pauza de gustare.Nu primesc deloc teme în această zi.

Copiii sunt întâmpinați zilnic de director, care stă la poartă și le zâmbește sau îi pupă pe cei mai lipicioși. La ieșire profesorii fac , prin rotație, de gardă să nu iasă vreun copil fără însoțitor. Cei care au legitimație de ieșire (începând cu clasa a IV – a) ies pe altă poartă, unde sunt verificați cu poza de pe legitimație. Cei care au o astfel de legitimație își pot lua de la școală și frații mai mici, au menționat și asta pe legitimație.

În pauze e interzis să stea în școală, sunt scoși în curte indiferent de vreme. În caz de ploaie au unde să se adăpostească, dar cum nu toarnă cu găleata, niciun copil nu stă sub copertină. Nu le e nici frig, pentru că aleargă și țipă încontinuu 🙂

Cititi continuarea aici http://pisicapesarma.ro/invatamantul-in-lume-episodul-7-scoala-in-belgia/

 

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *