Acțiuni

Propuneri privind structura anului şcolar 2023 – 2024

an scolar 2023-2024

Referitor la proiectul de ordin de ministru privind structura anului şcolar 2023 – 2024 aflat în  consultare publică vă supunem atenției următoarele aspecte:  

  1. Apreciem noua împărțire a anului școlar în cele 5 perioade de învățare (module) alternate cu perioade de odihnă. Este o structură care respectă curba de efort a elevului, mai ales dat fiind faptul că elevii din România au un număr mare de ore de instruire pe zi, respectiv pe săptămână (orele de la școală la care se adaugă teme, proiecte, meditații inclusiv în  weekend). În acest sens, reamintim de:
  2. Plecând de la cele de mai sus, corelat cu clima și specificul socio-economic al țării noastre, organizațiile noastre mențin cu fermitate poziția pe care am avut-o în fiecare an legat de perioada de desfășurare a cursurilor: începutul acestora în jurul datei de 15 septembrie și  încheierea lor în jurul datei de 15 iunie. Mai precis, solicităm următoarea periodă  calendaristică a cursurilor în anul școlar 2023-2024: 11 septembrie 2023 – 14 iunie 2024.  Finalizarea cursurilor în data de 21 iunie 2024, cum este specificat în propunerea aflată în  consultare, are un impact negativ asupra calendarului examenelor – Evaluarea Națională și  Bacalaureat, sesiunea 1 și sesiunea 2. Acestea nu se pot desfășura în condiții optime în  mijlocul verii, ținând cont inclusiv de procesul de corectare a lucrărilor, care este unul  foarte intens și solicitant pentru evaluatori.  
  3. Legat de vacanță din februarie, preluarea din alte sisteme de educație a conceptului de vacanță mobilă este lăudabilă, dar este necesar inclusiv implementarea corectă a acestuia astfel încât să-și atingă scopul. În acest sens, solicităm ministerului să se asigure că  distribuția județelor pe cele trei săptămâni este egală, iar săptămâna de vacantă a fiecărui  județ rămâne la fel în fiecare an, respectându-se astfel principiul predictibilității.
  4. Legat de vacanța de primăvară, atât timp cât este posibil dpdv calendaristic, aceasta trebuie să cuprindă și Sărbătorile Pascale. În anul școlar 2023-2024 acest lucru este posibil prin mutarea vacanței de primăvara cu o săptămână mai târziu față de perioada propusă spre  consultare deoarece fragmenează nejustificat atât procesul educațional, cât și vacanța de  primăvară și Sărbătorile legale. Noua perioadă pe care o solicităm este: 22.04.2024 –  30.04.2024, perioadă ce va fi urmată de zilele libere naționale 1 Mai, 2 mai(punte), 3  mai(Vinerea Mare), 6 mai(a doua zi de Paști).  
  5. Legat de Săptămâna Verde, solicităm comasarea acesteia cu Școala Altfel pe parcursul  căreia se pot organiza activități dedicate educației pentru mediul înconjurător. De  asemenea, printr-o abordare transdisciplinară, așa cum indică metodologia de anul acesta,  tema poate fi studiată de-a lungul întregului an școlar la orele de dirigenție, educație civică,  științele naturii, biologie ș.a.m.d. Toate activitățile care s-ar putea desfășura în afara școlii  presupun costuri(deplasare, taxe de intrare, cazare etc) pentru care nu există o finanțare din  partea Ministerului Educației. În metodologia Săptămânii Verzi este specificat că  activitățile nu vor fi achitate de școală, profesori sau părinți, fără a se indica însă o sursă de  finanțare. Totodată, menționăm că Strategia națională privind educația pentru mediu și  schimbări climatice 2023 – 2030 prevede introducerea în oferta națională de curriculum la  decizia școlii (CDS) a unor discipline dedicate acestei teme ceea ce oferă cu atât mai mult  oportunitatea studierii educației de mediu ca proces de învățare continuă, nu doar pe  parcursul unei săptămâni ce afectează data de început sau de sfârșit a anului școlar.  
  6. Desfășurarea Programului național „Școala altfel” în care să fie incluse minim 2 “Zile  verzi” perioada 11 septembrie 2023 – 26 aprilie 2024, la decizia unităților de învățământ.  

Semnatari:  

FePAL – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România  

Grupul Civic „Părinții cer schimbare”  

Grupul Civic „Părinții elevilor din România”  

Asociația SUPRA  

Asociația Mame pentru Mame 

One thought on “Propuneri privind structura anului şcolar 2023 – 2024

  1. Mogu spune:

    Este necesară  finanțare  care să permită școlilor implicate în această săptămână să le desfășoare pe parcursul  întregului an școlar și să nu le transforme în concursuri de performanță adresate

Comments are closed.