Scurt îndreptar despre cum se poate distruge pofta copiilor pentru lectură

Pentru a-i îndepărta pe copii de lectură trebuie să urmezi nişte paşi simpli:
– să fie bombardaţi cu lecturi care depăşesc zona lor de vârstă şi de experienţă. Din asta vor îneţelege că lectura este o chestie complicată şi de neînţeles.
–să se desconsidere complet literatura PENTRU COPII. Literatura pentru copii este bogată în nume sonore ca: Cezar Petrescu (Fram, ursul polar, Pif, Paf, Puf), Gellu Naum (Cărţile cu Apolodor), Mircea Sântimbreanu, Radu Tudoran (Toate pânzele sus) etc.
– să se facă o confuzie între anecdotic şi text: Fram nu este doar povestea unui pui de urs, ci şi un text de o inestimabilă valoare literară. A cunoaşte subiectul şi a nu mai citi textul este o greşeală frecventă.
– să se elimine operele de literatură universală. Programa de gimnazială nu are ca obiect literatura română ci literatura generală. Programa cere şi texte de autori români. Mergi la extrem şi impune DOAR autori români, încălcând dreptul la cunoaşterea literaturii universale.
– să fie refuzate traducerile. O traducere poate însemna şi un autentic document de limbă română. Rabelais tradus de Romulus Vulpescu şi Kenneth Grahame în traducerea lui Tudor Arghezi sunt doar câteva exemple.
– să se meargă foarte mult pe critică literară şi analiză pe text în loc de discuţii libere despre lectură sau joc de roluri. Dacă se poate ca analiza să fie alambicată şi nimeni să nu înţeleagă nimic, gustul amar asociat cu lectura se va forma instant.
– să se dea literatură la examenele de stat este o greşeală care contribuie la respingerea lecturii. Literatura nu are ce căuta la examene. Ea trebuie să rămână doar în orele de clasă. A nu se confunda literatura cu limba (gramatică şi comunicare).
Sunt nişte puncte simple, clare, prin care poţi face ca orice copil să arunce o carte ca pe o potocavă scoasă din foc.
Autor: Valentin Cristescu