Sedința Comisiei de Dialog Social organizată de Ministerul Educației – 11 octombrie 2021
Fepal – Federația părinților și aparținătorilor legali din România și Grupul Civic “Părinții cer schimbare” au participat in data de 11 octombrie 2021 la ședința Comisiei de Dialog Social organizată de Ministerul Educației, în care organizațiile ce reprezintă interesele părinților și elevilor au doar rol de invitat, fără drept de vot.
Discuțiile între partenerii sociali s-au purtat pe următoarele subiecte:
1. Proiect de Ordin de ministru privind aprobarea criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat.
2. Evaluarea probei scrise de la concursul național pentru directori și directori adjuncți de școli prevăzută în procedura nr. 33.780/06.10.2021.
3. Decizia de decuplare a școlilor de la rata de infectare din localități, măsură prevăzută în Ordinul comun al Ministerului Educației și Ministerul Sănătății nr. 5338/1082/1.10.2021.
Poziția celor două organizații reprezentând părinții a fost
1. Referitor la criteriile generale de acordare a burselor:
Pragul de acordare al bursei de merit care a fost ridicat de la 8.50 la 9.50 s-a făcut pe baza unui calcul matematic simplu rezultat din înjumătățirea populației de elevi care s-ar fi calificat de la 8.50 în sus. Am punctat că dorim să se urgenteze rezolvarea problemei de fond care se referă la calitatea procesului de evaluare care nu respectă Legea Educației Națională atâta vreme cât nu sunt formulate standarde de evaluare. Diferențele mari dintre mediile anuale la Limba Română și Matematică și rezultatele Evaluării Naționale la aceste discipline, obținute de același elev, demonstrează fără dubiu că nu toți profesorii au competențe de evaluare. Mai mult, Codul de Etică nu se respectă atâta vreme cât încă există profesori care își meditează elevii de la clasă sau sunt prezente alte practici lipsite de etică și moralitate. Evaluare devine astfel, foarte subiectivă.
2. Referitor la evaluarea probei scrise de la concursul național pentru directori: –
3. Referitor la Ordinul comun al Ministerului Educației și Ministerul Sănătății nr. 5338/1082/1.10.2021:
Ținând cont de gravitatea valului 4 al pandemiei rezultat în urma eșecului campaniei de vaccinare, FePal și ”Părinții cer schimbare” au atras atenția asupra faptului că ne dorim educație cu respectarea tuturor măsurilor de siguranță sanitară.
Politicile publice din domeniul sănătății trebuie asumate cu fermitate. Dacă 70% din populație a avut dreptul la non-acțiuni din punct de vedere al prevenirii îmbolnăvirilor, situație ce a transformat unitățile de învățământ în adevărate focare, atunci și părinții care sunt precauți, care s-au vaccinat, care și-au dat acordul pentru testarea elevilor au legitimitatea de a cere să li se acorde dreptul de a opta pentru școala online atunci când rata de infectare din localitate depășește 6 la mie.
Adițional, am mai adus în atenția decidenților:
– completarea Art. 5, alin. 2, 3 prin extinderea situațiilor medicale acoperite prin ordin cu alte boli cronice (ex. diabet zaharat, afecțiuni cardio-vasculare etc).
– modificarea Art. 3, alin 2, în sensul eliminării aprobării obligatorii de către ISJ a deciziei Consiliului de Administrație de trecere a școlii în online simplificarea și urgentarea procesului.
– importanța testării cu teste relevante antigen cu exsudat nazal și/ sau PCR a elevilor și cadrelor didactice/ alt personal.
– deși administrația centrală încurajează părinții să țină acasă elevii cu simptome până la confirmarea cu un test PCR, în practică, multe școli refuză să ofere învățământ online pe această perioadă. Pentru a nu pierde zile de școală, familiile decid însă întoarcerea copiilor fizic în colective, deși ulterior rezultatele testelor se dovedesc a fi pozitive.
Ordinul comun nr. 5338/1082/1.10.2021 a pus părinții în situația de a alege între educație și sănătate, iar nimeni nu ar trebui obligat să facă această alegere, fiind o încălcare a drepturilor garantate de Constituție – dreptul la sănătate, dreptul la viață și dreptul la educație. Părinții care acum vor școală online au motive întemeiate, este un răspuns la situația dificilă în care ne aflăm: spitalele s-au închis înaintea școlilor.