Teste Pisa Științe
La ştiinţe, nu se urmărește că elevii să deţina doar cunoştinţe specifice (precum numele plantelor şi al animalelor), ci se urmărește înţelegerea reală a aspectelor complexe ale unor probleme aflate în dezbatere la nivelul întregii comunităţi umane, precum consumul de energie, biodiversitatea, sănătatea.
Generic, Programul OECD-PISA evaluează în ce măsură elevii aflaţi aproape de finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de bază esenţiale atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii.
PLIMBARE CU MAŞINA
Carina pleacă să facă o plimbare cu maşina. În timp ce ea conduce, o pisică ţâşneşte în faţa maşinii. Carina frânează brusc şi evită pisica. Puţin dezorientată, Carina se hotărăşte să se întoarcă acasă. Graficul de mai jos reprezintă o copie simplificată a vitezei maşinii în timpul acestei plimbări.
Întrebarea 1: Care a fost viteza maximă a maşinii pe durata acestei plimbări?
Viteza maximă: ……………………………….. km/h
Întrebarea 2: La ce oră Carina a frânat brusc pentru a evita pisica? …………………………………………………………………………………………………………………
Întrebarea 3: Distanţa parcursă de Carina pentru a ajunge acasă este mai scurtă decât distanţa pe care a parcurs-o de acasă până la locul unde s-a produs incidentul cu pisica? Explicaţi răspunsul vostru folosind informaţiile din grafic………………………………………………………………………………………………………………….
ARIA CONTINENTULUI
Mai jos se află o hartă a Antarcticii
Întrebarea 1: Care este distanţa dintre Polul Sud şi Munţii Menzies? (Folosiţi scara hărţii pentru a estima.)
- Distanţa este între 1600 km şi 1799 km.
- Distanţa este între 1800 km şi 1999 km.
- Distanţa este între 2000 km şi 2099 km.
- Distanța nu poate fi determinată.
Întrebarea 2: Estimează aria Antarcticei folosind scara hărţii. Arată cum ai lucrat şi cum ai ajuns la această estimare. (Poţi desena pe hartă dacă te ajută să estimezi.)
VITEZA MAŞINII DE CURSE
Acest grafic arată cum viteza unei maşini de curse variază de-a lungul unui traseu plat de 3 km, în cursul celui de-al doilea tur.
Intrebarea 1: Care este distanţa aproximativă dintre linia de start şi începutul celei mai lungi porţiuni drepte a traseului?
- 0,5 km
- 1,5 km
- 2,3 km
- 2,6 km Viteza (km/h)
Intrebarea 2: Unde s-a atins cea mai scăzută viteză înregistrată de-a lungul celei de-a doua ture?
- La linia de start.
- La aproximativ 0,8 km.
- La aproximativ 1,3 km.
- La jumătatea traseului.
Intrebarea 3: Ce poţi spune despre viteza maşinii între km 2,6 şi km 2.8 ?
- Viteza maşinii rămâne constantă.
- Viteza maşinii creşte.
- Viteza maşinii scade.
- Viteza maşinii nu poate fi determinată din grafic.
Intrebarea 4: Iată schemele celor 5 trasee: De-a lungul cărui traseu dintre cele de mai jos a fost condusă maşina pentru a obține graficul de viteză prezentat anterior?
CONCENTRAŢIILE DE MEDICAMENTE
Întrebarea 1: Unei paciente i se face în spital o injecţie cu penicilină. Corpul absoarbe treptat penicilina astfel că după o oră în sângele pacientei rămâne activă doar 60% din penicilina injectată. Acest proces continuă: la sfârşitul fiecărei ore, numai 60% din penicilina care era prezentă la sfârşitul orei precedente rămâne activă. Se presupune că pacientei i-a fost administrată o doză de 300 mg de penicilină la ora 08:00 dimineaţa. Completează acest tabel arătând cantitatea de penicilină care rămâne activă în sângele pacientei la interval de o oră de la 08:00 până la 11:00.
Întrebarea 2: Petre trebuie să ia 80 mg dintr-un medicament pentru a controla tensiunea arterială. Graficul următor arată cantitatea iniţială de medicament şi cantitatea care rămâne în sânge după una, două, trei şi patru zile.
Ce cantitate de medicament rămâne activă la sfârşitul primei zile?
- 6 mg.
- 12 mg.
- 26 mg.
- 32 mg.
Întrebarea 3: Din graficul de la Întrebarea 2 se poate vedea că în fiecare zi aproximativ aceeaşi proporţie de medicament rămâne în sângele lui Petre. Care este procentajul aproximativ de medicament care rămâne la sfârşitul fiecărei zile precedente?
- 20%
- 30%
- 40%
- 80%
Sursa datelor – Broșura de antrenament PISA 2015
omul nu poate sa’nteleagă decât ceea ce’i convine sau ce’l interesează.Insa marea problemă este că foarte multe persoane abordeaza situațiile de vârf,cu indiferență,adică,nu aleg,nu judec,fie ce’o fi,las că Dzeu are grijă.
…aha,deci Dzeu trebuie sa stie ce’avem noi de facut.
buuuun,in cazul ăsta,sa vedeti ce dă Dzeu,Dzeu da ceea ce merităm,simplu.Daca gandirea noastra se bazeaza pe principiul ca cineva trebuie sa faca ceva si nu noi,atunci,nu merităm sa mai trăim.
Ecuație simplă,proștii își merită soarta.
Nu cred ca trebuie sa ne temem de rezultatele obtinute de elevii romani la aceste teste. Daca elevii rezolva cateva modele de astfel de teste, cu siguranta vor avea alte rezultate. Aparatul matematic si de fizica pe care il presupun aceste teste este de-a dreptul banal: Sa citesti un grafic, sa stii sa caluculezi un procent dintr-un numar, sa stii aria cercului. Presupune o oarecare perspicacitate in a gasi modalitati de solutionare, aici este dificutatea( mai ales la problema cu harta Antarcticii, cu distanta intre Polul Sud si Muntele M….. Repet, daca rezolva cateva seturi de teste Pisa inainte de aceasta testare, lucrurile vor sta cu totul altfel. Eelvii nostri fac lucruri mult mai complexe decat cele intalnite aici si consider ca este chiar bine. Intelectul copilului nu se dezvolta decat prin solicitarea lui. Nu se de acord cu cei care considera ca elevii trebuie subsolicitati si redusi doar le cateva lucruri practice. Asta inseamna sa le stopezi evolutia si sa-i condamni la submediocritate.
Timpul pana la incidentul cu pisica e approx 6 minute. Timpul de dupa incident pana la intoarcerea acasa e tot 6 minute. Ni se spune ca distanta parcursa de la incident pana acasa e mai scurta decat de acasa pana la incident. Acelasi timp… distanta mai scurta… concluzia e ca viteza trebuie sa fie mai mare. Dar graficul vitezei arata ca viteza e mai mica dupa incident. Imi scapa ceva sau problema e gresita?
Nu ni se spune ca distanta parcursa e mai scurta la intoarcere. Observa semnul de intrebare de la final. De fapt esti intrebat, iar un elev avea sarcina sa verifice care parte e mai lunga: de acasa pana la pisica sau de la pisica pana inapoi acasa.
S-a intors pe alt drum.