Psihologie

Teoria inteligențelor multiple

Teoria inteligentelor multiple

Teoria inteligențelor multiple este o teorie dezvoltată de psihologul american Howard Gardner în anii ’80. Conform acesteia, inteligența nu poate fi măsurată printr-un singur test de inteligență generală (IQ), ci există multiple forme de inteligență, fiecare cu propriile sale capacități și aptitudini.

  • vizual-spațială
  • muzicală
  • kinestezică
  • interpersonală
  • intrapersonală
  • naturalistă
  • verbal-lingvistică
  • logico-matematică.

Această teorie sugerează că fiecare individ are un set unic de capacități cognitive și, prin urmare, nu ar trebui să fie evaluat doar prin performanța sa la teste standardizate.

Ideea că nu toată lumea reacționează la aceiași stimuli în procesul de învățare l-a determinat pe profesorul Howard Gardner, să pună sub semnul întrebării felul în care este organizat sistemul educațional la nivel global. Așa a luat naștere Teoria Inteligențelor Multiple care a evoluat într-o știință de sine stătătoare îmbrățișată de profesori și educatori din lumea întreagă.

Chestionar pentru testarea inteligențelor multiple

Chestionarul este un instrument utilizat în evaluarea abilităților cognitive ale unei persoane și ajuta la identificarea punctelor tari ale unei persoane și poate fi utilizat pentru a ghida planificarea carierei sau a dezvoltării personale. Este important să rețineți că acest chestionar nu oferă un diagnostic definitiv, ci oferă o imagine generală a abilităților unei persoane în diferite domenii.

Marcați propozițiile care sunt adevărate pentru dumneavoastră, încercuind cifra indicată în paranteză. Insumati de câte ori aveți fiecare număr și treceți cifra în dreptul numărului corespunzător. Scorurile cele mai ridicate indică inteligențele dumneavoastră predominante.

  1. Aud cuvintele în minte înainte de a le citi, rosti sau scrie. (1)
  2. Oamenii vin la mine să ceară sfaturi, atât la locul de muncă cât și acasă. (6)
  3. Petrec timp în mod regulat meditând, reflectând și gândindu-mă la problemele importante ale vieții. (7)
  4. Îmi place să fiu înconjurat de plante.(8)
  5. Când am o problema, caut ajutorul altcuiva mai degrabă decât să încerc s-o rezolv singur.(6)
  6. Prefer cărțile cu ilustrații multe.(3)
  7. Am o voce plăcută.(5)
  8. Prefer sporturile de echipa celor care se practică individual.(6)
  9. Trebuie să exersez pentru a-mi formă o deprindere; nu ajunge să citesc sau să urmăresc o demonstrație.(4)
  10. Aud întotdeauna o notă falsă.(5)
  11. Mă simt mai bine când lucrurile sunt măsurate, clasificate, analizate, cuantificate.(2)
  12. Adesea mă joc cu animalele.(8)
  13. Cred că am o coordonare motrica bună.(4)
  14. Adesea bat ritmul sau fredonez când lucrez sau învăț ceva nou.(5)
  15. Cărțile sunt foarte importante pentru mine.(1)
  16. Am participat la sesiuni și seminarii de consiliere și dezvoltare personală că să aflu mai multe despre mine însumi.(7)
  17. Când închid ochii, văd adesea imagini clare.(3)
  18. Am cel puțîn trei prieteni apropiați.(6)
  19. Rețîn mai mult de la radio sau ascultând o casetă audio decât de la TV sau din filme.(1)
  20. Îmi place să găsesc erori de logică în ceea ce spun sau fac ceilalți(2)
  21. Țîn un jurnal în care consemnez evenimentele din viață mea interioară.(7)
  22. Îmi plac jocurile că: Scrabble, integrame, etc.(1)
  23. Știu multe melodii.(5)
  24. Sunt patron sau cel puțîn m-am gândit serios să încep o afacere proprie.(7)
  25. Prefer să-mi petrec serile cu prietenii decât să stau singur. (6)
  26. Pot să-mi imaginez ușor cum ar arată ceva văzut de sus.(3)
  27. Dacă aud o melodie o dată sau de două ori, pot s-o reproduc cu acuratețe.(5)
  28. Fac experimente cu plante și animale.(8)
  29. Fac sport/activități sportive în mod regulat.(4)
  30. Îmi place să mă distrez pe mine și pe alții, cu rime sau cu jocuri de cuvinte.(1)
  31. Mă consider lider (alții mi-au spus că sunt lider.(6)
  32. Sunt sensibil la culori.(3)
  33. Mi-e greu să stau nemișcât mai mult timp.(4)
  34. Pot să socotesc în minte cu ușurință.(2)
  35. Când lucrez îmi place să categorisesc lucrurile după importantă lor.(8)
  36. Consider că am voință puternică și că sunt independent.(7)
  37. Matematică și științele au fost materiile mele preferate în școală.(2)
  38. Pot să țîn ritmul cu un instrument de percuție simplu când se cânta un cântec.(5)
  39. Folosesc frecvent un aparat de fotografiat sau o camere video pentru a înregistra ceea ce văd în jur.(3)
  40. Ceilalți îmi cer câteodată să explic sensul cuvintelor pe care le folosesc când scriu sau când vorbesc.(1)
  41. Îmi place să port haine din materiale naturale.(8)
  42. Sunt realist în privința punctelor mele țări și slabe (datorită feedback-ului primit din diverse surse.(7)
  43. Cele mai bune idei îmi vin când mă plimb,fac jogging sau desfășor o activitate fizică.(4)
  44. Prefer să joc Monopoly sau bridge decât să fac pasiente sau să joc alte jocuri de unul singuri.(6)
  45. Ascult frecvent muzică la radio, casetofon, etc.(5)
  46. Visez mult noaptea. (3)
  47. Că elev, am învățat mai ușor la engleză, științe sociale și istorie decât la matematică și științe.(1)
  48. Prefer să petrec un week-end singur la o cabană în pădure,decât într-o stațiune modernă cu multă lume în jur.(7)
  49. Îmi place să coș, să țes, să cioplesc, să fac tâmplărie sau alte activități manuale.(4)
  50. Câteodată mă surprind mergând pe stradă fredonand.(5)
  51. Mă orientez ușor în locuri necunoscute.(3)
  52. Când conduc pe autostrada sunt mai atent la ce scrie pe pancarte decât la peisaj.(1)
  53. Mă simt bine în pădure.(8)
  54. Îmi place să joc jocuri care necesită gândire logică.(2)
  55. Simt nevoia să ating obiectele pentru a află mai multe despre ele.(4)
  56. Îmi place să desenez sau să mazgalesc.(3)
  57. Îmi place să-i învăț pe alții (indivizi sau grupuri) ceea ce știu eu să fac.(6)
  58. Îmi place să mă implic în activități legate de muncă mea, biserica sau comunitate care presupun prezența unui număr mare de oameni.(6)
  59. Îmi place să fac experimente (ex.” Ce-ar fi dacă aș dublă cantitatea de apă pe care o torn la rădăcina trandafirului în fiecare zi?”) (2)
  60. Pot să răspund la atacuri cu argumente.(7)
  61. Cant la un instrument muzical.(5)
  62. La școală geometria mi s-a părut mai ușoară decât algebră.(3)
  63. Mintea mea caută structuri, regularitati, secvențe logice în jur.(2)
  64. Recent am scris ceva ce m-a făcut să mă simt mândru sau a fost apreciat de ceilalți.(1)
  65. Weekend-ul ideal este o ieșire în natură.(8)
  66. Mă simt bine în mijlocul mulțimii.(6)
  67. Cred că aproape orice are o explicație rațională. (2)
  68. Am un hobby pe care nu-l dezvălui altora.(7)
  69. Prefer să-mi petrec timpul liber în natură.(4)
  70. Mă interesează progresele în știință.(2)
  71. Sunt foarte bun bucătar.(8)
  72. Îmi place să mă joc cu jocuri de puzzle, labirint și alte jocuri vizuale.(3)
  73. Folosesc frecvent gesturi sau alte forme de limbaj corporal când vorbesc cu alții.(4)
  74. Viață mea ar fi mai săracă dacă nu ar fi muzică.(5)
  75. Uneori gândesc în concepte clare, abstracte, pe care nu le formulez în cuvinte sau imagini.(2)
  76. Conversația mea face apel frecvent la lucruri pe care le-am citit sau le-am auzit.(1)
  77. Am câteva scopuri importante în viață, la care mă gândesc în mod regulat.(7)
  78. În camera mea trebuie să fie o floare.(8)
  79. Îmi place “Montagne russe”(roller coaster) și alte experiențe fizice asemănătoare.(4)

Pentru acest test, tipurile de inteligente au fost numerotate în felul următor:

  1. verbală / lingvistică
  2. logico-matematică
  3. vizual spaţială
  4. corporal – kinestezică
  5. muzicală / ritmică
  6. interpersonală
  7. intrapersonală
  8. naturalistă

Citiți despre caracteristicile fiecărui tip de inteligenta

Surse articol: Catalina NicolinCentrul national de formare a personalului din învăţământul preuniversitar, Scritub si „Folosirea educației non-formale și a metodelor interactive în lucrul cu tinerii”.