Teste Pisa, Timss, Pirls

Teste Pisa Scris/Citit

Teste Pisa Scris/Citit

Testele Pisa la scris /citit analizează capacitatea de a construi interpretări corecte şi semnificative ale unei game variate de materiale scrise şi de a reflectă asupra conţinutului şi a caracteristicilor textului. Această este o deprindere esenţiala atât în educaţie, cât şi în viaţa adultă.

Lectura de succes, fie că este vorba de lectura unui singur text sau de aceea care presupune integrarea de informații provenind din mai multe texte, îi solicită cititorului să performeze o serie de procese.

Generic, Programul OECD-PISA evaluează în ce măsură elevii aflaţi aproape de finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de bază esenţiale atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii. 

În cele ce urmează sunt prezentați itemii publici care au fost administrate în faza de pilotare PISA 2018.

Laptele de vacă

În scenariul acestei unități, trei elevi din SUA descoperă un anunț într-o cafenea. Anunțul face cunoscut faptul că nu se va mai servi lapte de vacă în cafenea, în schimb se va oferi clienților un substitut pe bază de soia. Anunțul le stârnește tinerilor curiozitatea. Ei își folosesc telefoanele pentru a căuta informații pe internet despre laptele de vacă. Apoi discută rezultatele.

Inițial, elevul primește doar pagina web de la „Lacto-Farm”. Există o serie de întrebări care se focalizează doar pe conținutul acestei pagini. Ulterior, se prezintă și o actualizare a scenariului, elevul primind o a doua pagină web. După lectura celei de-a doua pagini, elevul răspunde la un set de întrebări care se referă doar la aceasta. Apoi, elevul primește itemi care solicită integrarea informațiilor din cele două pagini.

Acest tip de abordare îi permite elevului să-și demonstreze performanțele în cazul întrebărilor care se raportează la un singur text și apoi abilitățile de a opera cu informații din mai multe texte.

Teste Pisa Scris/Citit

Unitatea începe cu un item care solicită reprezentarea semnificației literale a informației prezentate de AIPL. În mod concret, elevul trebuie să înțeleagă că AIPL sugerează că „mulți specialiști și organizații din domeniul medical sunt de acord” că „laptele conține un pachet nutrițional complet format din nouă elemente esențiale” și continuă prin a enumera vitaminele conținute de lapte. Astfel, cerința întrebării este corelată în mod direct cu citatul preluat de la AIPL, iar opțiunea B oferă o parafrază a primelor două propoziții din citat. Elevul nu trebuie să caute dincolo de semnificația literală prezentată în pagina web pentru a descoperi că răspunsul corect este (B) Laptele este o bună sursă de vitamine și minerale esențiale.

Proces cognitivReprezentarea semnificației literale
Nivel de dificultate estimat1a

În cadrul acestui item, elevul trebuie să identifice scopul principal al paginii. Atenție! Nu se solicită identificarea ideii principale. Elevul va trebui să înțeleagă semnificația globală a textului și apoi să aprecieze de ce i se prezintă pagina web respectivă și cum este redactată aceasta. Elevul trebuie să reflecteze asupra conținutului și a formei textului. Răspunsul corect este (D) Să sprijine utilizarea produselor „Lacto-Farm”.

Proces cognitivReflectarea asupra conținutului și a formei
Nivel de dificultate estimat2

În acest punct, elevul citește o actualizare a scenariului, aflând că unul dintre cei trei tineri a găsit un alt articol despre laptele de vacă, pe care îl trimite prietenilor săi. Articolul se intitulează „Spune „Nu” laptelui de vacă”, ceea ce ar putea indica faptul că informația referitoare la laptele de vacă să nu fie tocmai favorabilă.

În cazul acestui item, elevul trebuie să completeze într-un tabel, pe fiecare dintre rânduri, prin selectarea răspunsului „Da” sau „Nu”. Întrebarea se referă la recunoașterea scopului pentru care Dr. Garza a scris articolul. Elevul trebuie să înțeleagă mai întâi semnificația globală a articolului, apoi să reflecteze asupra conținutului articolului și a modului în care acesta e prezentat. Apoi, elevul are de evaluat fiecare afirmație din tabel și de decis dacă reprezintă în mod corect scopul articolului. Pentru a obține credit la acest item, elevul trebuie să completeze corect toate cele trei rânduri. Răspunsurile corecte sunt: Da, Da, Nu.

Proces cognitivReflectarea asupra conținutului și a formei
Nivel de dificultate estimat3

Acest item solicită identificarea rezultatelor de cercetare raportate în articol și prezentarea unuia dintre acestea. Elevul trebuie să fie capabil de reprezentarea literală a semnificației informației prin identificarea unui rezultat furnizat în articol. Apoi trebuie să prezinte acest rezultat prin redactare.

Proces cognitivReprezentarea semnificației literale
Nivel de dificultate estimat3

În cadrul acestui item, elevul trebuie să integreze informație din ambele pagini și să realizeze inferențe privind caracteristicile afirmațiilor din tabel, respectiv dacă acestea constituie fapte prezentate în paginile citite sau opinii formulate în texte. Pentru acest item, creditul total se alocă pentru toate cele patru răspunsuri corecte, iar creditul parțial dacă elevul a oferit trei din patru răspunsuri corecte. Răspunsurile corecte sunt: opinie, fapt, fapt, opinie.

Proces cognitivIntegrarea și generarea de inferențe în surse multiple
Nivel de dificultate estimat5

În cadrul acestui item, elevul trebuie să înțeleagă cum descrie fiecare pagină rolul laptelui în dieta obișnuită și să identifice elementul esențial care le plasează în dezacord. Acesta este un item de detectare și rezolvare a conflictelor, dar este unul cu grad de dificultate mai redusă decât multe altele prezentate în testarea PISA 2018, întrucât itemul îi indică elevului existența unui conflict între cele două pagini web. Dificultatea crește atunci când elevul trebuie mai întâi să detecteze dacă există sau nu un conflict, apoi să determine în ce constă conflictul și apoi să caute să gestioneze conflictul. În cazul de față, răspunsul corect este (A) Efectele laptelui asupra sănătății și rolul laptelui în dieta umană.

Proces cognitivDetectarea și rezolvarea conflictelor
Nivel de dificultate estimat2

În cadrul acestui item, elevul citește trei puncte de vedere referitoare la textele citite: una se referă la continuarea consumului de lapte, una vizează limitarea consumului de lapte, a treia susține că trebuie aflate mai multe informaţii înainte de a trage o concluzie. Elevul poate selecta orice variantă de nume în raport cu aceste poziții. Trebuie însă să ofere o explicație pe baza informațiilor aflate cuprinse în cel puțin unul dintre textele citite.

Acest item vizează mai ales elementul de rezolvare a conflictelor decât pe acela de detectare. I se solicită elevului să formuleze o concluzie și să folosească cel puțin un articol pentru susținerea răspunsului. Elevul demonstrează astfel cum gestionează un conflict între informațiile prezentate în cele două pagini web.

Proces cognitivDetectarea și rezolvarea conflictelor
Nivel de dificultate estimat3

Sursa datelor unde găsiți și interpretarea rezultatelor – PISA 2018 Itemi publici – competența de lectură

6 thoughts on “Teste Pisa Scris/Citit

  1. Soso spune:

    Ar fi interesant ce rezultate s-ar obține daca astfel de teste (aceleași teste) s-ar da si profesorilor din respectivele scoli-eșantion.
    (doar din curiozitate…. 🙂 )

  2. Violeta spune:

    Cred că este un subiect împotriva consumului de lapte . Mă mir cum de nu au dat un test pentru promovarea gândacilor . Poate e chiar asta , mai subtil . Strămoșii noștri au consumat lapte și brânză și au trăit 90 – 100 de ani . Ei ce vor , de fapt ? Astea sunt teste ????? Reclame ???? Și ne mai și compară cu alții ! Avem atâția olimpici , elevii noștri când merg în străinătate sunt promovați cu 1-2 clase mai sus . De ce ?

    1. Părintii cer schimbare spune:

      Tot Pisa ne spune că nu avem nici măcar olimpici.
      Procentul olimpicilor este de 4%, în timp ce media OECD este 9%.

    2. Soso spune:

      :)) :)) :))

      N-ai înțeles nimic, stai jos.

    3. Mihaela spune:

      Eu cred ca ai pica testele Pisa… 🙂
      Si ca ar fi bine sa iti inchizi conturile de TikTok si facebook…

  3. JohnySins spune:

    Nu sunt reclame, sunt articole. Nu influenteaza pe nimeni, ci testeaza capacitatea de discernamant a elevilor. Chiar in ultima parte a testului i se cere elevului sa isi argumenteze opinia si concluzia trasa din cele doua articole

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *