Există teste Pisa pentru adulți? Da, se numesc PIAAC

PIAAC, Programul pentru Evaluarea Internațională a Competențelor Adulților, se adresează celor cu vârste cuprinse între 16 și 65 de ani. PIAAC oferă o analiză a competențelor existente pe piața muncii, la fel cum PISA oferă o analiză a competențelor existente la populația școlară.

Programul, inițiat de OCDE, testează:

  • deprinderile de bază de scris/citit;
  • deprinderile de bază de calcul aritmetic;
  • capacitatea de rezolvare a problemelor într-un mediu tehnologic diversificat, necesare pentru integrarea adulţilor pe piața muncii.

Totodată, programul oferă informații asupra pregătirii educaționale anterioare și a transformărilor competențelor adulților, precum și a contextului în care acestea au fost dobândite.

Programul este administrat la fiecare 10 ani și a avut până acum două cicluri. În primul ciclu, au fost trei runde de colectare a datelor, în perioada 2011-2018. În 2018, a început cel de-al doilea ciclu al sondajului, rezultatele pentru acest ciclu urmând să fie publicate în 2024. 

România nu a participat la PIAAC 2011, întrucât în acel moment nu a putut fi găsită finanţarea necesară. România a fost invitată să participe la cea de-a treia fază a PIAAC, care s-a desfășurat în perioada 2014 – 2018, dar nu a participat nici la aceasta.

Iată câteva exemple de întrebări din testul de evaluare, iar un demo gasiţi aici:

Țările participante la PIAAC

PIAAC Ciclul I Runda 1 (2011-2012) Australia, Austria, Belgia (Flandra), Canada, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Irlanda, Italia, Japonia, Coreea, Olanda, Norvegia, Polonia, Federația Rusă, Republica Slovacă, Spania, Suedia, Regatul Unit (Anglia și Irlanda de Nord), Statele Unite
  Runda 2 (2014-2015) Chile, Grecia, Indonezia, Israel, Lituania, Noua Zeelandă, Singapore, Slovenia, Turcia
  Runda 3 (2017) Ecuador, Ungaria, Kazahstan, Mexic, Peru, Statele Unite
PIAAC Ciclul II Runda 1 (2022-2023) Australia, Austria, Belgia (Flandra), Canada, Chile, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Ungaria, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Coreea, Letonia, Lituania, Olanda, Noua Zeelandă, Norvegia , Polonia, Portugalia, Federația Rusă, Singapore, Republica Slovacă, Spania, Suedia, Elveția, Regatul Unit (Anglia), Statele Unite

La ce ajută rezultatele oferite de PIAAC?

Rezultatele ajută la o mai bună înțelegere a randamentului pe care îl au educația și formarea profesională în viziunea pieței muncii, la examinarea gradului de corelare a calificărilor existente și a competențelor cerute de locul de muncă, la o mai bună înțelegere a eficacității sistemelor de învățământ și de formare, prin definirea aptitudinilor de bază și a competențelor profesionale. Pentru persoanele tinere, PIAAC completează rezultatele programului PISA. Spre deosebire de PISA, nu putem încă vorbi de o periodicitate a PIAAC.

Rezultatele acestui program facilitează o mai bună înțelegere a:

  • Performanța sistemelor de educație și formare
  • Măsura și dimensiunile analfabetismului și alfabetizării deficitare
  • Decalajele dintre piețele muncii și educație și formare profesională
  • Niveluri de echitate în accesul la educație
  • Tranziția tinerilor de la educație la muncă
  • Identificarea populațiilor cu risc
  • Legături între abilitățile cognitive cheie și variabile, cum ar fi datele demografice, educația, sănătatea etc.

Responsabilitatea pentru implementarea PIAAC aparține țarilor participante, precum și unui consorțiu internațional 

La nivel național, programul ar trebui să funcționeze prin implicarea mai multor factori responsabili, care alcătuiesc Consiliul Naţional PIAAC:

  • Institutul Naţional de Statistică;
  • Autoritatea Națională pentru Calificări;
  • Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă;
  • Centrul Naţional de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic;
  • Centrul Naţional de Evaluare și Examinare, care s-a comasat cu Institutul de Științe ale Educației.

Romania nu a mai participat la programul PIAAC

În 2015, Guvernul României a emis o Hotărâre de Guvern, nr. 914, publicată în MO nr. 839/2015, prin care România urma să participe la programul PIAAC, lucru comunicat şi de către Ministerul Educației.

Activitățile în cadrul programului au fost inițiate în luna ianuarie 2014, când a debutat formarea coordonatorilor naționali. În perioada 2014-2015, s-a pregătit și s-a administrat pre-testarea – traducerea și adaptarea instrumentelor, formarea operatorilor, colectarea datelor, codificarea, introducerea datelor, validarea datelor, comunicarea cu consorțiul internațional PIAAC. În perioada iulie 2016 – aprilie 2017, ar fi trebuit să aibă loc colectarea datelor pentru administrarea propriu-zisă a studiului. Publicarea raportului era planificată pentru luna octombrie 2018.

Implementarea programului implică două categorii de costuri:

  • costurile internaționale, reprezentând taxa de participare a ţării, care variază în funcție de numărul țarilor participante și care se ridică la aproximativ 500.000 EUR pentru întreaga durată de 4 ani a proiectului. Taxa se achită către OCDE în tranșe anuale egale, respectiv 125.000 EUR anual. În cazul țărilor membre ale Uniunii Europene, Comisia Europeană poate asigura, la cerere, asistenţă financiară, care să acopere până la 75% din costurile internaționale.
  • costurile naționale, care variază în funcție de cerințele și specificul implementării programului la nivel național. În acest caz, OCDE recomandă ca cel puțin o parte a acestor costuri să fie acoperite prin atragerea de fonduri structurale.

În aprilie 2020, Romania a primit o  propunere de participare la PIAAC, ciclul al doilea, anii 2021-2023.

Ministerul Educației Naționale din România, autoritatea națională care s-a angajat să participe la program, a delegat această activitate Universității Naționale de Studii Politice și Administrație Publică (SNSPA), organismul responsabil de PIAAC la nivel național. Ministerul Educației și SNSPA au prezentat împreună o propunere de finanțare guvernamentală în vederea implementării programului, care este acum aprobată.

Pisa

PISA nu investighează modul de performare a unui anumit curriculum şcolar, ci ceea ce ştiu şi pot face elevii în mod real, practic, la finalul învăţământului obligatoriu, precum şi abilitatea lor de a reflecta activ asupra propriului proces de cunoaştere şi asupra propriilor experienţe de învăţare.

Timss

TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) este o evaluare care măsoară nivelul elevilor claselor a IV-a și a VIII-a la matematică și stiință.

Pirls

PIRLS (Progresul în Studiul Internațional al Alfabetizării la Citire/ Lectură) este o evaluare care masoara nivelul de înțelegere a textului citit.

Spread the love

Lasă un răspuns