Autor Constantin Lomaca

De curând a fost lansat public în România, Raportul “România 2017 – Studii OCDE privind evaluarea şi examinarea în domeniul educaţiei”. El este rodul unei analize a OCDE şi UNICEF (colaborare în premieră dintre cele două instituţii pe această tema) şi a fost făcut “la cererea şi în strânsă colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice din România” (p.3)

Pe de altă parte concluziile şi sugestiile raportului sunt foarte clare indiferent în ce limbă ar fi ele redactate. Asta pentru cei ce acceptă faptele, datele şi expertiza ca punct de plecare pentru discuţii constructive. Alţii,de sperat ceva mai puţini, vor contesta fie validitatea raportului fie relevanţa sa pentru sistemul educaţional românesc, fie pur şi simplu îl vor ignora.

Consideraţii generale

Încă de la început se face referire la cadrul UE şi a celor opt competenţe cheie, adoptate de România in 2015 ca baza a noii curricule “ambiţioase”, specificându-se că aceasta reprezintă o oportunitate pentru o transformare profundă a sistemului  la nivelul a ceea ce se predă şi mai ales cum se predă la clasă.

Raportul este împărţit  în patru secţiuni:

•             Evaluarea elevilor – Accentul pe învăţare

Trebuie menţionat aici că termenul învăţare este traducerea lui “learning” şi nu a lui “learnt”, este vorba despre învăţare ca proces, nu (doar ca) diagnostic.

•             Evaluarea personalului didactic – Asigurarea unei evaluări (“teacher appraisal”) care susţine dezvoltarea profesională a cadrelor didactice

•             Evaluarea unităţilor de învăţământ – Trecerea de la conformare la imbunatatire (un titlu ce sugerează multe!)

•             Evaluarea sistemului – Utilizarea informaţiilor în scopul îmbunătăţirii sistemului (se specifică clar că deşi se deţin informaţii ce analizează sistemul ele nu sunt folosite pentru îmbunătăţirea sa)

Se fac de la inceput şi câteva observaţii apreciative:

  • Introducerea evaluărilor la clasele a 2-a şi a 6-a.
  • Încurajarea şi susţinerea mentoratelor pentru sprijinirea noilor profesori
  • Acordarea de greutate mărită auto-evaluărilor la nivelul şcolilor
  • Adoptarea celor 8 competenţe-cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii din cadrul de referinţă al UE
  • Specificarea gradului de învăţare necesar atingerii unui anumit nivel de competenţă prin introducerea competenţelor specifice şi a activităţilor de învăţare corespunzătoare
  • Faptul ca trei sferturi din educatorii de clasa pregătitoare au urmat cursuri de pregătire profesională
  • Corectarea examenelor de capacitate de către cadrele didactice din judeţul unde a avut loc examenul

Problemele par să apară atunci când aceste iniţiative pozitive pe hârtie sunt puse în practică. Atunci apar fie neînţelegeri, fie ies la iveală lipsuri ale sistemului fie se constată o ignoranţa pedagogică, curiculară sau managerială.

Raportul încearcă să identifice toate aceste trei aspecte şi să recomande proceduri ce ar conecta bunele intenţii cu rezultatele dorite prin folosirea eficientă a sistemelor de evaluare.

Cititi continuarea aici http://www.contributors.ro/administratie/educatie/romania-2017-%E2%80%93-studii-ocde-trebuie-schimbata-paradigma-de-evaluare-a-elevilor/ 

 

Poate te mai intereseaza si

Evaluarea profesorilor – Studii OCDE Evaluarea personalului didactic se refera la modul în care sunt evaluate cadrele didactice si primesc feedback referitor la performantele lor. Evaluăr...
Temele? La ce sunt bune? Conform ultimelor date PISA 2015 , elevii de 15 ani petrec în medie 17 ore pe săptămână pe activități cum ar fi teme, proiecte sau pregatire supliment...
Evaluarea elevilor – Studii OCDE Sistemele de educaţie eficiente prezintă un nivel ridicat de calitate si echitate, oferind tuturor elevilor sprijin pentru a reuşi.Pentru asigurar...
Sharing is caring

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *