Un adevărat pedagog

În realitate, există trei categorii de educatori:

– cei care pretind de la copiii lor sau de la elevii lor respectul anumitor reguli, dar în acelaşi timp arătând că ei înşişi nu respectă nimic;

– cei care dau într-adevăr exemplu altora prin amor propriu, prin vanitate, pentru a-şi conserva prestigiul, dar care în secret îşi permit multe încălcări;

– şi în fine a treia categorie, Iniţiaţii, adevăraţii pedagogi care, nu sunt divizaţi: ei sunt tot ceea ce spun, ceea ce doresc, sunt chiar chintesenţa lor.

Aici trebuie să ajungeţi.

De aceea vă voi spune că pentru mine, cel mai mare pedagog este soarele.

Da, el este maestrul meu. El mi-a spus: „crede-mă, toţi aşa zişii pedagogi nu cunosc nimic din adevărata pedagogie. Ei nu ştiu că pentru a-i încălzi pe ceilalţi, trebuie să fii cald, că pentru a-i lumina pe ceilalţi trebuie să fii luminos, că pentru a-i însufleţii pe alţii trebuie să fii viu. Educatorii vor să impună tinerelor generaţii calităţi morale pe care ei înşişi nu le posedă, şi deci pe care nu pot să le dea exemplu. Cum vrei tu ca tinerii să nu se revolte? Este normal ca ei să nu asculte”.

Un adevărat pedagog trebuie să emane calităţile pe care vrea să le insufle, trebuie să facă în aşa fel încât să fie contagios, stimulant, irezistibil!

Un adevărat poet, un adevărat muzician îi împinge pe ceilalţi să devină poeţi, muzicieni.

Un adevărat purtător de iubire, îi face pe ceilalţi plini de iubire.

Un general îndrăzneţ, plin de bravură, influenţează soldaţii săi: ei se aruncă la asalt şi obţin victoria. Imaginaţi-vă un fricos, un temător care strigă:”înainte!” cu o voce tremurătoare, nimeni nu-l va urma.

Educatorii spun: „trebui să fii bun, să fii cinstit, să fii…” dar ei sunt oare? Atunci, cum vreţi voi ca tinerele generaţii să fie antrenate?

Educaţia actuală rămâne la suprafaţă, la periferie. Dar adevărata pedagogie este o pedagogie de centru. Dacă interiori sunteţi nobil, drept şi cinstit, chiar fără a spune nimic, veţi face fiinţele din jurul vostru nobile, drepte şi cinstite.

A da exemplu, toată puterea magică a pedagogiei se află aici, eu nu o voi repeta niciodată îndeajuns. Restul nu sunt decât amuzamente, baliverne. Se ştie, se citeşte, se scrie, se explică, se fac teorii şi sunt incapabili să dea un exemplu.

Nu, eu nu mai citesc cărţi de pedagogie, sunt prea multe şi se contrazic. Dacă voi îmi puneţi întrebări asupra educaţiei din diferite tări, asupra noilor sisteme, asupra tendinţelor moderne, vă voi spune că nu cunosc nimic din toate acestea.

La mine, toată energia mea, toată voinţa mea, sunt concentrate asupra acestei singure idei; cum să ajung să fiu un model. Asta este tot.

Dacă la sfârşitul anului şcolar, învăţătorii, profesorii sunt atât de obosiţi, nu înseamnă că a se ocupa de copii este o muncă epuizantă, ci că prea deseori îşi fac meseria cu spirit de mercenari: ei se gândesc înainte de toate să-şi câştige existenţa.

Nu copiii sunt cei care îi preocupă şi ei încearcă să-şi termine lucrul cât mai repede posibil fără a lua vreodată cunoştinţă de grandoarea misiunii lor, de a lucra asupra sufletului tuturor acestor copii care le-au fost încredinţaţi de Cer.

Omraam Mikhaël Aïvanhov- Puterea exemplului

Omraam Mikhaël Aïvanhov (1900-1986), este un maestru spiritual francez, filozof si pedagog, de origine bulgara; din 1937 traieste in Franta, unde incepe sa explice esenta invataturilor sale, sub toate aspectele care dau cont de desavarsirea psiho-spirituala a omului.

Recomandarea sa este urmatoarea: ”Fiecare trebuie sa lucreze pentru propria sa dezvoltare, cu conditia sa nu o faca numai pentru sine insusi, ci pentru binele colectivitatii. In acel moment, colectivitatea devine o fraternitate. O fraternitate este o colectivitate in care domneste adevarata coeziune, fiindca lucrand pentru sine insusi, fiecare individ lucreaza totodata constient pentru binele tuturor.”

Preluat de pe: http://www.minunemica.eu/o-m-aivanhov-puterea-exemplului/

Poate te mai intereseaza si

Nota vrajbei noastre. Poziția elevului în școala românească Articol de Anca Chimoiu si Ramona LozianuStai în banca ta. Nu vorbi neîntrebat. Dacă ai ceva de spus ridică două degete. Degetele vorbesc în locul...
(A)tragem sau împingem? Cred că cel mai controversat domeniu de interes public este educația. Părinți, profesori, specialiști au diverse opinii (cam prea diverse) despre edu...
Scurt îndreptar despre cum se poate distruge pofta copiilor pentru lectură SCURT ÎNDREPTAR DESPRE CUM SE POATE DISTRUGE POFTA COPIILOR PENTRU LECTURĂPentru a-i îndepărta pe copii de lectură trebuie să urmezi nişte paşi si...
Sharing is caring

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *