Teste Pisa, Timss, Pirls

Teste Pisa Matematică

teste pisa matematica

Testele Pisa matematică analizează utilizarea deprinderilor matematice în viaţa de zi cu zi, capacitatea de raţiona cantitativ şi de a înţelege şi a reprezenta relaţii sau interdependenţe sub formă graficelor, diagramelor, tabelelor complexe. Este mai importanta decât abilitatea de a răspunde unor întrebări familiare din manualele de şcoală, conform practicii tradiţionale.

Generic, PISA evaluează în ce măsură elevii aflaţi aproape de finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de bază esenţiale atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii.

În cele ce urmează sunt prezentați itemii publici furnizați de OECD în cadrul PISA matematică 2022. Itemii acoperă o gamă largă de abilități cognitive, trecând de la competențe matematice și abilități de calcul la capacitatea de a aplica aceste cunoștințe în contexte practice.

Sistemul Solar

Elevilor li se prezintă, într-un tabel, distanțele medii între Soare și planete, în unități astronomice (1 ua – 150 milioane kilometri).

Item 1

Se cere să se identifice cele trei planete în ordinea corectă pe baza distanțelor dintre ele și poziționarea lor față de soare.

Răspuns corectJupiter, Saturn, Uranus
Nivel de dificultate estimat3 din 6

Item 2

Elevilor li se solicită să transforme unitățile astronomice în kilometri și să aleagă, din cele patru opțiuni de răspuns oferite, distanța corectă între Soare și Neptun exprimată în kilometri.

Răspuns corect4.500 milioane km
Nivel de dificultate estimat2 din 6

Modelul triunghiular

Elevilor li se prezintă un triunghi format din 4 rânduri de triunghiuri roșii și albastre.

Item 1

Elevilor li se solicită să selecteze procentul de triunghiuri albastre dintr-un set de patru opțiuni de răspuns. Pentru a face acest lucru, aceștia trebuie să calculeze numărul total de triunghiuri albastre și să împartă acest număr la totalul triunghiurilor, apoi să exprime rezultatul ca procent.

Răspuns corect37.5%
Nivel de dificultate estimat1 din 6

Item 2

Elevilor li se solicită să extindă modelul triunghiului cu încă un rând și să determine procentul de triunghiuri albastre în noul triunghi format.

Răspuns corect40% (10 triunghiuri albastre dintr-un total de 25 de triunghiuri)
Nivel de dificultate estimat2 din 6

Item 3

Elevilor li se solicită să evalueze corectitudinea afirmației conform căreia, atunci când sunt adăugate noi rânduri în triunghi, procentul de triunghiuri albastre va fi întotdeauna sub 50%. Elevii trebuie să justifice răspunsul.

Răspunsul corect este „Da”, iar elevii ar trebui să observe că în fiecare rând numărul de triunghiuri roșii este mereu mai mare decât cel al triunghiurilor albastre, sau invers, că numărul de triunghiuri albastre este mereu mai mic decât cel al celor roșii.

Răspuns corectDa
Nivel de dificultate estimat5 din 6

Puncte

Se prezintă elevilor o presupusă știre de ziar care menționează că o echipă de baschet a câștigat campionatul, reușind să învingă în fiecare meci din sezon și având o marjă de victorie constantă de 19 puncte pe parcursul întregului sezon.

Marja de victorie este definită în textul itemului ca fiind diferența de puncte dintre echipa câștigătoare și cea învinsă într-un meci.

Item 1

Elevilor li se solicită să răspundă (Da sau Nu) la posibilitatea ca echipa respectivă să nu fi câștigat niciun joc la o diferență de 19 puncte. Elevii trebuie să explice răspunsul lor, implicând gândire abstractă și înțelegerea conceptului de medie aritmetică.

Răspuns corectDa
Nivel de dificultate estimat6 din 6

Suprafața împădurită

Elevilor li se furnizează o serie de informații de context care includ definiția unei păduri și faptul că suprafața împădurită a unei țări poate suferi schimbări în timp.

Item 1

Elevilor li se cere să efectueze anumite calcule pe baza unui set de date referitor la suprafața împădurită ca procent din suprafața totală în 15 țări în anii 2005, 2010 și 2015. Mai precis, elevii trebuie să:

  • Identifice țara care a avut cea mai mare creștere, exprimată în puncte procentuale, între 2005 și 2015.
  • Identifice țara care nu a înregistrat nicio schimbare semnificativă, la modul general, între 2005 și 2015.
  • Identifice țara care a avut cea mai mare scădere, exprimată în puncte procentuale, între 2005 și 2015.

Elevii trebuie să utilizeze instrumentele de calcul ale unei foi de calcul pentru a realiza aceste calcule și să interpreteze rezultatele în contextul datelor oferite. Această sarcină implică abilități de analiză a datelor și de utilizare a instrumentelor informatice pentru a extrage și interpreta informațiile relevante.

Răspuns corectGrecia, Armenia, Panama
Nivel de dificultate estimat5 din 6

Item 2

Elevilor li se cere să analizeze setul de date privind suprafețele împădurite din 15 țări în anii 2005, 2010 și 2015. Pentru cele două perioade de timp distincte, respectiv 2005-2010 și 2010-2015, elevii trebuie să determine dacă schimbarea medie a procentului de suprafață împădurită a fost pozitivă pentru ambele perioade, negativă pentru ambele perioade, a rămas aceeași sau a fost pozitivă pentru o perioadă și negativă pentru alta.

Răspuns corectSchimbarea medie fost negativă pentru ambele perioade
Nivel de dificultate estimat5 din 6

Item 3

Elevilor li se cere să analizeze setul de date referitoare la suprafețele împădurite în 15 țări pentru anii 2005, 2010 și 2015. În particular, pentru perioadele 2005-2010 și 2010-2015, elevilor li se cere să identifice cele două țări cu cea mai mare schimbare în procentul suprafeței împădurite de la o perioadă la alta.

Răspuns corectIndia și Columbia
Nivel de dificultate estimat6 din 6

Item 4

Elevilor li se solicită să confirme sau să infirme afirmația că, pe baza setului de date privind suprafețele împădurite din 15 țări în anii 2005-2010-2015, Coreea de Sud are o suprafață împădurită mai mare decât orice altă țară. Elevii trebuie să-și argumenteze răspunsul.

Răspuns corectNu
Nivel de dificultate estimat6 din 6

9 thoughts on “Teste Pisa Matematică

  1. Sunt niste mizerii testele acestea. Multa vreme m-am gandit ca sunt teste serioase, dar acum imi dau seama ca nu au nicio valoare.

    1. r spune:

      Si tot nu stiu sa le faca….

    2. Alexandru Boghean spune:

      De ce sunt o mizerie?Argumenteaza.
      Mi se par ca sunt niste aplicatii a unor scenarii folositoare in viata reala si trebuie sa fii capabil sa le reusesti.
      Exemple perfecte cu ce te ajuta teoriile si scoala in viata.

  2. Catalin spune:

    Sunt teste foarte serioase. Problema nu sunt testele, ci faptul ca sistemul nostru de invatamant este rigid, neadaptat la epoca in care traim.
    Mai exact, aplicabilitatea teoriei in practica nu este o chestiune care ar interesa pe cineva,
    Inclusiv profesorii ar putea avea probleme cu rezolvarea unor subiecte din aceste teste, zic eu.

  3. Codrin Petrescu spune:

    problema este ca raspunsurile sunt gresite. m-am oprit la primul raspuns gresit.prima intrebare legata de suprafata impadurita, rapunsul este Grecia, Armenia, Panama. corect este Algeria(+28.125%), Armenia, Senegal (-4.62%). ma gandesc ca raspunsurile le-a dat un adult…

    1. Părintii cer schimbare spune:

      Răspunsul corect la această întrebare îl găsiți aici.
      https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2023/12/unit-4-item-1.pdf

  4. Daniel spune:

    Gasesc aceste teste absolut serioase, valide, relativ usoare si absolut aplicabile in viata reala. Trebuie doar un pic de atentie si imaginatie.
    Exemplu corect: Codrin Petrescu intelege si calculeaza care este diferenta procentuala dintre cele 2 valori. Nu care este diferenta in puncte procentuale (in terms of percentage points). Probabil el lucreaza intr-un domeniu tehnic si intelege lucrurile intr-un mod mai complex. Doar ca aceste teste sunt facute sa fie rezolvate usor si rapid, bazandu-ne aproape exclusiv pe o intelegere corecta a textului si o logica solida.
    Ce face gresit sistemul romanesc de invatamant (si a facut-o si acum 2-3 decenii cand am fost eu prin scoli) e ca ne pregateste sa aplicam o formula unei valori A, afland astfel valoarea B. Care este logica si scopul aceste operatii? Nimeni nu stie si pe nimeni nu intereseaza. Noi sa aplicam, generatie dupa generatie, aceleasi reguli, acelorasi valori si sa aflam aceleasi rezultate inutile in viata reala.
    Ca si completare: am realizat ca integralele transpuse pe hartie reprezinta arii in timp ce imi incercam ultima sansa de a-mi lua examenul de analiza matematica la poli (asta dupa ce am facut M1 in liceu) si am realizat ca integrand puterea instantanee (in kW) de-a lungul axei timpului obtin consumul de energie (in kWh) in timp ce mesteream un sistem de smart home.

  5. Melania spune:

    Întrebare: testele se dau în română sau în engleză?

    1. Părintii cer schimbare spune:

      Română.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *